september

Studentensteden: alles wat je moet weten over Tilburg

Een nieuw collegejaar is aangebroken. Je bevindt je in een grote stad met veel nieuwe plekken om te ontdekken. Waar moet je heen voor de beste cocktails? Waar haal je de goedkoopste biertjes? En hoe haal je in jouw (misschien wel nieuwe) woonplaats het maximale uit je vrije tijd? Bron schakelde verschillende studieverenigingen in voor de beste tips. Vandaag aan de beurt: Plato in Tilburg.

Voor deze aflevering spreken we Ilze Nijtmans, bestuurslid bij studentenverenging Plato en student Commerciële Economie Digital Business Concepts bij Fontys. Ze omschrijft Tilburg als een leuke en creatieve studentenstad, waar veel ruimte is om jezelf te ontwikkelen. “Op het oog is het niet altijd de allermooiste stad, maar de sfeer die er hangt is fantastisch. Ik denk dat er voor iedere student wel een plekje is en dat er ook na je studententijd nog genoeg te beleven is.”

Doordeweeks krijg je volgens Ilze ‘een echt studentengevoel’. Je komt altijd wel iemand tegen die je kent. “Tilburg is aan het opbloeien en wordt steeds hipper. Neem de Spoorzone. Of wat dacht je van het Spoorpark? Bovendien heb je hier zoveel verschillende studies... Mocht je erachter komen dat een bepaalde studie toch niet bij je past, dan zijn er altijd nog andere mogelijkheden in dezelfde stad.”

Op kamers
“Ik heb het gevoel dat het in de afgelopen jaren wat lastiger is geworden om een kamer te vinden. Wie een poging wil wagen, kan lid worden van verschillende Facebook-groepen. Maar ik denk ook dat connecties goed kunnen helpen om via-via een kamer te krijgen. Lid worden van een studie- of studentenvereniging kan daarbij helpen.”

Uitgaan
“Als je de stad in wilt, moet je naar de Heuvel of het Piusplein. Op maandag kun je naar Live, op woensdag naar Polly en verder kun je ook altijd terecht bij Studio. Verder ben ik ook een groot fan van de Boekanier, een cafeetje aan de Stadhuisstraat.”

Festivals
“Purple en de TOP-week zorgen voor een leuke start van je studie, daar moet je bijzijn. Carnaval is een must, zeker als je oorspronkelijk niet uit Brabant komt. En verder heb je ook nog Dichtgetikt, een festival dat ieder jaar aan het einde van het collegejaar wordt georganiseerd door Plato, Vidar en Olof. Heel studerend Tilburg is welkom.”

Lekker eten
“Als je het betaalbaar wilt houden, kun je op verschillende plekken terecht. Bij Gourmet Market achter het station heb je voor ieder wat wils. Daar kun je allerlei verschillende hapjes bestellen. Wil je mensen kijken? Dan is het Piusplein leuk. Slagroom, Bolle, het is allemaal aan te raden.”

Bier en cocktails
“Voor zover ik altijd heb meegekregen, zijn de lekkerste cocktails bij Studio, Havana of Gin Fizz te vinden. De goedkoopste biertjes vind je bij ons op de vereniging. Voor 1,19 euro heb je er al eentje!”

Winkelen
“Je hebt in Tilburg een grote winkelstraat waar zo’n beetje alles zit: de Heuvelstraat. Bij De Koopman hebben ze vaak afgeprijsde items. Bij La Poubelle en ReShare kun je terecht voor goedkope kleding en andere spullen voor een spotprijsje.” [Karen Luiken]