Tilburg,
oktober

Studentensportscholen schenden privacy met vingerscan

Als je sport bij een studentensportschool, heb je het vingerscansysteem misschien wel eens gebruikt. Sportscholen van universiteiten in Leiden en Amsterdam schenden hiermee de privacy van studenten, meldt nieuwssite Nu.nl. Ook het Student Sports Center in Tilburg heeft dit systeem.

Het AP (Autoriteit Persoonsgegevens) stelt dat de sportscholen hun klanten beter moeten informeren over de afname van deze vingerafdrukken. Je privacy is namelijk niet goed beschermd bij het gebruik van 'biometrie'.

“Biometrische gegevens bevatten vaak meer informatie dan strikt noodzakelijk is voor identificatie. De lichaamskenmerken zijn te herleiden naar één individu. Zo kan er uit bepaalde lichaamskenmerken ook afgeleid worden wat iemands gezondheidstoestand of ras is”, aldus AP.

De klant moet nadrukkelijk akkoord gaan met de voorwaarden, anders mag er geen scan gemaakt worden.

Niet strafbaar
Ondanks deze eisen is het gebruik van vingerscans vooralsnog niet strafbaar. Dit is pas het geval als de sportscholen, buiten de vingerscan, geen alternatieve toegangsmogelijkheden bieden. Naast je vingerafdruk moet je bijvoorbeeld ook naar binnen kunnen met een pasje.

Het sportcentrum in Leiden laat Nu.nl weten dat ze het beleid gaan aanpassen. Amsterdam meldt dat studenten met een papieren bewijs naar binnen kunnen. Uit een steekproef van het nieuwsbedrijf blijkt vervolgens wel dat het sportcentrum in Amsterdam de klanten niet genoeg wijst op de alternatieven.

Fontys Sports Center
Op dit moment zijn de bewuste poortjes ook in gebruik bij het Sports Center in Tilburg, waar ook Fontys-studenten en -medewerkers sporten. Bij deze locatie kunnen studenten wel naar binnen met een alternatief, hun identiteitsbewijs.

In Studentensportcentrum Eindhoven hebben ze geen vingerscan. Een medewerker laat weten dat ze een sportkaart op bankpasformaat gebruiken. Daar zit een chip in waarmee je naar binnen kan. [Kasper Wienk]