december

Studentenprotest in Den Haag tegen leenstelsel

Een paar honderd studenten protesteerden vanmiddag in Den Haag tegen het leenstelsel. Er werd nog een poging gedaan om een ministeriegebouw te bezetten, maar dat plan mislukte.

De actie was georganiseerd door vakbond FNV Young & United en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). De mars voerde langs de partijkantoren van VVD en D66 en langs het ministerie van Financiën. De demonstranten hadden twee eisen: het afschaffen van het leenstelsel en compensatie voor de ‘leengeneratie’.

Wapenstok
Tijdens de mars werd volgens voorzitter Kayleigh Hofstede van de Nijmeegse studentenvakbond AKKU ‘excessief geweld’ gebruikt tegen demonstranten, toen die te dicht bij het ministerie dreigden te komen. De politie heeft met wapenstokken geslagen, zegt ze tegen universiteitsblad Vox.

Het telefoongesprek tussen de actievoerders en minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees was constructiever: hij beloofde de signalen van de studenten over te brengen naar de formatietafel.

Toezeggingen
“We hebben de afgelopen jaren heel veel toezeggingen gehad, maar kunnen nog steeds nergens op rekenen”, zegt LSVb-voorzitter Ama Boahene. De Tweede Kamer nam wel een motie aan om het leenstelsel af te schaffen, maar in het uitgelekte conceptregeerakkoord was dat nog niet terug te zien. Dat gold ook voor het oppositieakkoord dat GroenLinks en PvdA onlangs sloten.

Ondertussen lopen de schulden van studenten verder op. Jongeren kunnen na hun studie geen huis kopen, omdat hun studieschuld te hoog is”, zegt Boahene. [HOP]