Studentenproject helpt scholen in Kaapstad

Jongeren in Kaapstad kunnen vaak niet naar school, hebben weinig geld en belanden regelmatig op straat of in de criminaliteit. Reden genoeg dus voor zeker tachtig studenten van de Pulsed-minor om zich vol overgave in te zetten voor de Amy Foundation, een non-profitorganisatie die programma’s aanbiedt aan deze Zuid-Afrikaanse jongeren.

Hannah Roelofs is een van die tachtig studenten. Samen met nog zeven anderen staat zij aan het roer van de acties die georganiseerd worden onder de vlag van Pulsed. “De Amy Foundation heeft tot nog toe drie scholen gebouwd in Kaapstad, maar er is nog een groot gebrek aan geld of spullen. Daar komen wij in beeld.”

Door middel van het inzamelen van geld en spullen voor de stichting probeert Hannah, samen met haar medestudenten, een steentje bij te dragen. “Ik focus me daarbij op zonne-energie. Mijn broer heeft een bedrijf in deze sector en we zijn aan het kijken of hij panelen kan doneren. Daarnaast zorgen anderen voor naaimachines en -gerei en gereedschap, en nemen we workshopvideo’s op zodat de mensen in Kaapstad straks weten hoe zij al ons materiaal kunnen gebruiken.”

Ter plaatse helpen
Dat is nog niet alles. Samen met student, vriend en mede-kartrekker Enric en nog drie andere studenten, vertrekt Hannah over drie weken naar een van de scholen in Kaapstad. “Op die school zitten studenten van 18 tot 25 jaar. Een doelgroep waar we zelf ook onder vallen. Eenmaal daar aangekomen kunnen we zien wat onze acties tot nog toe betekend hebben voor hen en waar ze nog meer hulp nodig hebben.”

Vanwege deze reis heeft Hannah een oproep gedeeld voor het inzamelen van KLM-airmiles, waarmee ze deels de vliegtickets heeft betaald. Daarnaast heeft de studente ook een crowdfunding opgezet voor de Amy Foundation. “Die teller staat inmiddels op 1100 euro. En ook al gaan we al over drie weken, ons werk zit er nog lang niet op.”

Flessen inleverenFlessen, kleding en presentatie
Zo presenteren de studenten donderdag op Campus Rachelsmolen hun project en de bijbehorende acties op een soort markt met kraampjes, waar iedereen nog steeds kleding en lege flessen in kan leveren. Over een week staan Hannah en haar medestudenten voor de taak om een alomvattende eindpresentatie te geven.

Daarna blijft de studente zich nog even onvermoeid inzetten als eerst. “Het einddoel van onze crowdfunding staat bijvoorbeeld op 4000 euro, maar daar zijn we nog lang niet. We hebben wat dat betreft nog veel flessen in te leveren en organiseren aankomend weekend een volleybaltoernooi. Dus mocht je mee willen helpen aan een betere toekomst voor de jongeren in Kaapstad, is alle hulp van harte welkom. Dat kan ook door het inleveren van flesjes bijvoorbeeld, want doneren bestaat uit meer dan alleen maar geld geven.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd