Tilburg/Eindhoven,
augustus

Studentencafés balen van uitgeklede introweek

Een introductieweek zoals Fontys Purple laat normaal gesproken een nauw samenspel zien tussen opleidingen, studie-/studentenverenigingen en horeca in steden als Tilburg en Eindhoven. Dit jaar is die navelstreng door corona bruut doorgeknipt. “De introductie is dood en begraven.”

Flip Gooskens voor de gesloten deur van zijn Tilburgse café Philip.Even was er de hoop dat er weer wat georganiseerd kon worden, nadat de cafés op 1 juni uit de lockdown kwamen. Maar de introductieorganisaties werden tijdens de persconferentie op 6 augustus door premier Rutte flink de duimschroeven aangedraaid: ‘Alcohol is hierbij uit den boze.’

“Er is dit jaar niks hetzelfde”, verzucht eigenaar Flip Gooskens van Philip, een studentencafé aan de Tilburgse Heuvel. “Alle verenigingen hebben hun activiteiten, waarbij wij onder meer een ontbijt, pastabuffetten en barbecues zouden verzorgen, afgezegd.”

Gooskens hoeft tijdens deze Purple-week maar een derde van de gebruikelijke hoeveelheid personeel in te zetten. Ook de omzet is maar een derde van normaal.

Sponsoren
Diverse horecazaken hebben, ook door het jaar heen, een lijntje met verschillende opleidingen, met name de studie- en studenten(sport)verenigingen. Sommige cafés sponsoren die zelfs. De introductie is de ultieme mogelijkheid om zich te laten zien aan nieuwe eerstejaars.

Hoe anders is het nu. “Van collega’s hoor ik er niks over”, aldus Gooskens. “Het thema introductie is helemaal niet ter sprake gekomen dit jaar. Het is dood en begraven.”

Elke avond feest
Zover wil Melvin Rijkenbarg, bedrijfsleider van de even verderop gelegen cafés Brandpunt en Bolle niet gaan. Maar dat dit jaar alles anders is, klopt zeker. “Normaal hangen de studenten deze week met de benen buiten en is het elke avond feest.”

Melvin Rijkenbarg, bedrijfsleider van de cafés Brandpunt en Bolle in Tilburg.Ook bij hem zijn alle intro-activiteiten gecanceld. Na de heropening op 1 juni is nog even bekeken of bijvoorbeeld in de tuin kleine evenementen konden worden gehouden. “Maar daar is toch van afgezien.”

Betrokken bij Purple
Beide cafés aan het Piusplein zijn altijd bij de organisatie van Purple betrokken. Op hun voorplein organiseren ze normaal ‘woensdag stadsdag’. Rijkenbarg: “Dan leren wij ook de eerstejaars kennen. Die komen dan later in het jaar weer terug naar je kroeg.”

Even was er het plan om Brandpunt en Bolle na te bootsen tijdens de Purple Experience in de Tilburgse Koepelhal – een van de weinige activiteiten waarbij fysieke ontmoeting van eerstejaars deze week mogelijk is. “Maar daar zat zoveel werk in dat we die kosten door alle maatregelen nooit zouden terugverdienen. Wel hebben we spullen uitgeleend voor de ‘carnavalsbeleving’.”

StratumseindCafé Miller Time in Eindhoven, afgelopen maandagavond.
Ook in Eindhoven is sprake van een financiële aderlating. “Normaal gesproken eindigt bij ons het dagprogramma voor veel introductiestudenten”, geeft bedrijfsleider Jarno Wilting van café Miller Time aan het Stratumseind aan. “Na 21 uur zitten we vol. Nu is er niks.” Maar, om eerlijk te zijn, is hij al blij dat de zaak nog tot na middernacht open mag.

Toch baalt Wilting, want hij kan echt genieten van de sfeer tijdens een week als deze. De horeca heeft dan ook echt een functie, weet hij uit eigen ervaring.

“Als je wat gedronken hebt, stap je sneller op elkaar af.” De veiligheid van hun groep bevordert bovendien dat introductiestudenten deze beruchte Zuid-Nederlandse stapstraat bezoeken. “Er zijn een heleboel studenten die niet op eigen houtje naar Stratumseind zullen gaan.”

Gas geven
Een paar deuren verder zegt bedrijfsleider Roel Mantel van eefcafé Spijker de aanloop van veel Fontys-studenten dit jaar te missen. Normaal komen er onder anderen twee groepen van Sporthogeschool met zo’n 400 man naar zijn gelegenheid en het naastgelegen café Thomas, bij de Catharinakerk.

Het coronaproof terras van de cafés Spijker en Thomas bij de Eindhovense Catharinakerk. “Wij zorgen dan voor een ontbijt, lunchpakketten en avondeten, zij krijgen een indruk van Stratumseind. Vanaf 20 uur gaan de deuren dicht en is het binnen ‘gas geven’.” Ondanks de vele uren die hij maakte, gaf deze week hem andere jaren veel energie.

Een heel contrast met nu. Deze maandag zit er een gemêleerd gezelschap, heel braaf aan een tafeltje te eten of te borrelen. Door korting te geven op vertoon van de studentenpas, hopen Spijker en Thomas toch nog eerstejaars naar hun eettafels te lokken.

Na-ijlend effect
De bedrijfsleiders verwachten dat het ontbreken van een horeca-introductie nog wel voor een na-ijlend effect in hun zaken kan zorgen. Al was het maar omdat studenten door het ontbreken van kroegentochten de stad minder goed leren kennen.

Flip Gooskens van Café Philip denkt zelfs dat dit de kans op voortijdig afhaken bij hun studie vergroot. “Ze kunnen zich, als het minder gaat, niet optrekken aan alles om die studie heen. Daar is zo’n introweek ook belangrijk voor; de vrienden waar ik nu nóg mee omga, heb ik in mijn introgroepje leren kennen.” [Tim Durlinger]