oktober

Studenten zorgen dat wethouder bij de les blijft

Parttimedocent zijn heeft zijn voordelen, vindt Danny Dingemans. De wethouder van de gemeente Moerdijk neemt zijn ervaringen als politicus mee naar de collegezaal. “Zo sla ik een brug tussen theorie en praktijk.”

Danny Dingemans staat al zijn hele loopbaan voor de klas, eerst in het voortgezet onderwijs, later voor de Fontys Lerarenopleiding Maatschappijleer in Tilburg. Nieuwsgierig en leergierig als hij is, ging hij zijn docentschap combineren met een rol in de gemeenteraad van zijn woonplaats Moerdijk.

Dat ging hem zo goed af dat hij bijna drie jaar geleden werd gevraagd als wethouder. Een fulltimebaan met veel verantwoordelijkheden. Maar afscheid nemen van zijn studenten en het lesgeven, dat wilde Dingemans niet. Nu geeft hij nog een halve dag les en dat levert iedereen wat op: hemzelf, de studenten en zijn collega’s op het gemeentehuis.

Context geven
“Enerzijds houden de studenten me fris en scherp, anderzijds doe ik in de politiek mijn voordeel met mijn vaardigheden als docent”, zegt Dingemans die lesgeeft in internationale en politieke vakken. “Ik kan mijn studenten context geven bij de theorie die we behandelen. De laatste collegereeks ging over Europa en lobbyisten. Maar lobbyisten heb je ook op gemeenteniveau. Ook ik heb te maken met mensen die iets gedaan willen krijgen. Hoe ik daarmee omga, deel ik met mijn studenten. Zo sla ik een brug tussen theorie en praktijk.”

Dingemans vindt het van toegevoegde waarde om zijn ervaring als politicus uit de eerste hand te kunnen delen. Op hun beurt bevragen zijn studenten hem over van alles. Bijvoorbeeld of hij weleens smeergeld aanneemt. Dingemans kan dan direct putten uit de praktijk. “Zo vertelde ik over de cadeaubon die ik heb afgeslagen nadat ik tijdens een bijeenkomst van vakbond FNV een toelichting had gegeven op het woonbeleid van gemeente Moerdijk. Ik hoef daar niets voor; het hoort bij mijn werk als wethouder.”

Praktijkvoorbeelden
Volgens Dingemans werken praktijkvoorbeelden verhelderend voor studenten. “Veel van hen hebben de indruk dat de politiek bevolkt wordt door partijen die altijd met elkaar in strijd zijn, terwijl mijn werk er voor een groot deel uit bestaat om de gemene deler te vinden. Ik vind ook dat we het in Nederland bestuurlijk best goed doen. Dat blijkt niet altijd uit de boeken en het nieuws. Hier ligt mijn meerwaarde als parttimedocent.”

Andersom neemt hij zijn docentvaardigheden mee naar het gemeentehuis. Dingemans somt op: “Uitleggen, luisteren, verbinden, tegenspreken waar nodig en grenzen stellen. Het komt allemaal van pas in mijn werk als wethouder. Een docent heeft geleerd de non-verbale communicatie van mensen te lezen en te zien wanneer iemand begrijpt wat je bedoelt. En ik vind dat ik soms best mag ingrijpen als iemand onredelijk wordt. Omdat ik docent ben, kost me dit geen moeite. Bovendien voel ik me comfortabel op een podium. Dat geldt niet voor elke wethouder.”

Bij de les blijven
Als hij op dit moment zou moeten kiezen, gaat Dingemans voor het wethouderschap. Dat heeft ermee te maken dat hij veel nieuwe dingen leert. Maar het neemt niet weg dat hij het een gemis zou vinden als hij helemaal niet meer voor de klas zou staan. “Ik vind het heel gezond om bij de les te blijven en te weten wat er onder jonge mensen leeft. Als het wethouderschap ophoudt, sluit ik niet uit dat ik weer volledig het onderwijs inga.” [Marieke Verbiesen]