november

Studenten zien niet altijd belang van goede minorkeuze

Elk jaar worden er meer minoren aangeboden: vijf maanden onderwijs in het derde jaar, waarbij Fontys-studenten zelf kiezen of ze zich gaan verdiepen in hun studie of die juist willen verbreden. In februari begint een nieuwe lichting aan een minor, maar hebben zij zich wél goed georiënteerd?

Uit Fontys-onderzoek blijkt namelijk dat dit niet genoeg gebeurt en dat is jammer, vinden de betrokkenen. Studenten kunnen uit de beschikbare informatie niet altijd opmaken hoe belangrijk een goede minorkeuze is.

Pierke HulshofJezelf onderscheiden
Coördinator Pierke Hulshof van de minor Design 360 denkt dat studenten dat belang onderschatten. “Een minor is een belangrijke voorbereiding op het werkveld.”

“Als je klaar bent met je opleiding sta je op gelijke voet met mensen uit jouw branche, maar hoe onderscheid je jezelf van anderen? Een minor is daarvoor de beste manier. Je kunt dan echt uitblinken.”

“Je moet je daarom goed verdiepen in het soort minor. Wil je verdieping of verbreding? Een half jaar is te lang als je iets doet wat je niet leuk vindt. Het kan voor sommige studenten klinken als een half jaartje chillen, maar bij minoren moet je vaak hard werken. Er zijn 30 studiepunten aan verbonden.”

Studiesucces
Fontys-c​​ommunicatieadviseur Renske Nieuwpoort, betrokken bij het onderzoek over de communicatie rondom de minorkeuze, stelt dat studenten vaak te weinig worden gemotiveerd om zich actief te oriënteren op minoren: “Daarnaast worden ze ook niet altijd goed geïnformeerd. Dat is een gemiste kans. Een weloverwogen keuze voor een minor is belangrijk voor het studiesucces van een student."

De oplossing voor een betere communicatie over de minoren past precies in het plaatje van de huidige coronasituatie: online. “We willen studenten onder andere een online stappenplan aanbieden met daarin verschillende oriëntatiemogelijkheden, afhankelijk van hoe ver je al bent in je keuze. Daar hoort een website bij waarop alle minoren zich goed presenteren. Liefst ook met filmpjes en verhalen van studenten die de minor al hebben gevolgd.”

Meeloopdagen online
Studenten gaven volgens Nieuwpoort aan dat ze het liefst meeloopdagen willen doen in plaats van een algemene minormarkt. Maar in deze tijd moeten meeloopdagen ook online worden aangeboden. Dat gebeurt in de vorm van minorkeuze-activiteiten.

Renske Nieuwpoort"Daarnaast willen we minorkiezers met oud-minorstudenten in contact brengen, zodat zij kunnen leren van hun ervaring”, aldus Nieuwpoort, die deze verbeterplannen samen met de instituten gaat oppakken.

Thuisvoelen
Hulshof vindt dat een goed idee. “Oriëntatie via de Fontys-website en kiesopmaat.nl is achterhaald. Er staan promostukjes op van 15 regels, dat is niet genoeg om een goed beeld te krijgen. Het is belangrijk om meer info te krijgen.”

“Als je echt een goed en eerlijk beeld van een minor wilt hebben, denk ik dat het goed is als studenten contact kunnen leggen met oud-minorstudenten. Zij kunnen vertellen hoe de sfeer is en inschatten of een student zich daar thuis zal voelen.”

Ruime keuze
Fontys-breed worden ongeveer 70 minoren aangeboden. Hoeveel het er precies zijn, is niet duidelijk. Opleidingen hebben namelijk vaak ook meerdere minoren die alleen toegankelijk zijn voor eigen studenten, de zogenoemde opleidingsminoren.

Studenten hebben in ieder geval volop keuze bij Fontys, maar ook daarbuiten. Via kiesopmaat.nl kunnen studenten op zoek naar een minor bij andere hogescholen en ook over de grens. De instelling heeft een aantal contacten en partners in het buitenland waar studenten een minor kunnen volgen.

“Het belangrijkste is dat studenten een weloverwogen keuze maken voor een minor die bij ze past. Welke minor, dat bepaalt een student zelf. Maar als Fontys hebben wij zeker een rol om onze studenten zo goed mogelijk te begeleiden in die keuze”, zegt Nieuwpoort. [Kasper Wienk]