‘Studenten zien geen drempel tussen TU en Fontys'

Techniekopleidingen Fontys maken zich op voor verhuizing naar TU/e-terrein

De volle verhuisdozen stapelen zich inmiddels op, op 11 juli moet alles ingepakt zijn. Drie technische opleidingen van Fontys starten het nieuwe studiejaar niet meer in gebouw R1 op de Eindhovense campus Rachelsmolen, maar aan de andere kant van de John F. Kennedylaan: bij de TU/e. Daar wordt nog de hele zomer doorgewerkt aan de verbouwing van pand Fontys ER.

Het gaat om de instituten Toegepaste Natuurwetenschappen (TNW), Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek (BEnT) en Engineering. De verhuizing naar het grondig verbouwde pand aan De Rondom - Fontys ER staat voor ‘Eindhoven de Rondom’ - komt in de ogen van Ella Hueting niets te vroeg.

Met het oog op de verkassing is de directeur van de Hogeschool Engineering ‘al een jaar’ aan het opruimen. Chronisch ruimtegebrek heeft in het huidige onderkomen R1 zijn tol geëist. “Gangen zijn hier volgebouwd met hokjes zonder ramen. Mijn eigen kamer is tevens vergaderruimte.”

Ella HuetingTransparant
Die sombere uitstraling staat in schril contrast met het nieuwe onderkomen, waarin ieder instituut zijn eigen etage en kleur heeft gekregen. Volgens Hueting verloopt de verhuizing tot nu toe op schema.

“Ik vind het echt heel erg mooi geworden, met name de trappen in de centrale hal. Ook prachtig is de uitsparing die in de vloer is gemaakt, zodat je van bovenaf op de werkplaats van Automotive kunt kijken.” Transparant onderwijs.

Het is dan ook geen standaard gebouw en standaard verhuizing. “Wat voor ons best wel heftig is, zijn alle labs die moeten worden verplaatst en ingericht”, vertelt de directeur. “Maar ik ben er gerust op dat het allemaal op tijd klaar is.”

Samenwerking
Het nieuwe gebouw kan straks gemiddeld 2500 studenten en 350 Fontys-medewerkers gelijktijdig huisvesten. De drie instituten tellen samen wel meer studenten en fte’s, maar die zullen door onder andere stages en deeltijdwerken nooit tegelijkertijd in ER zijn. Worden zij intensief voorbereid op de verhuizing?

“Je moet het ook niet overdrijven. De omgeving is anders, maar het onderwijs blijft hetzelfde”, reageert Hueting. Tegelijk beaamt ze dat de samenwerking tussen Engineering, TNW en BEnT door de verhuizing op een hoger niveau wordt getild. De directeur kondigt een primeur aan: op 27 november is er voor het eerst een gezamenlijke, door studenten georganiseerde Bedrijvendag.

“Maar als je álles samen doet, loop je het risico een grote, bureaucratische kolos te worden. Je wilt voor de studenten toch een eigen plek behouden. We moeten steeds voor ogen houden of studenten bij samenwerking gebaat zijn.”

Partnerschap TU/e
Bijna af maar toch nog net niet helemaal...En dan is er natuurlijk het partnerschap met de ‘gastvrouw’, de TU/e. Zowel Hueting als Hans Nederlof van het Fontys College van Bestuur onderstrepen dat er op dat terrein al veel gebeurt. Letterlijk, volgens Nederlof: “Dat zit ‘m in facilitaire zaken, zoals het delen van sportvoorzieningen. Ook hebben we meer gebouwen op hun campus die we gebruiken.”

Hij beaamt dat het uiteindelijk om onderwijs gaat. Er is ‘best veel samenwerking’ tussen de Hogescholen ICT en Engineering van Fontys en wat de universiteit op dat vlak te bieden heeft, weet het collegelid. “De professionals, zoals docent-onderzoekers, kennen elkaar en werken best wel samen.”

Nederlof roemt ook de bestaande coöperatie binnen studententeams van beide hoger onderwijsinstellingen. Hueting somt ze moeiteloos op: InMotion (elektrisch rijden), Solar Team Eindhoven (auto op zonne-energie) en ATeam (slimme verkeerscommunicatie). “De studenten zoeken elkaar wel op. Die zien al helemaal geen drempel tussen TU/e en Fontys. Ze kijken gewoon wie ze nodig hebben.”

Wereldkampioen
Nog een voorbeeld is Team Rembrandts. Dat werd eind april in Detroit wereldkampioen in de FIRST Robotics Competition. Lead mentor van dit team is Wesley van der Linden, die Mechatronica studeert aan Fontys Hogeschool Engineering. Hij verwacht dat volgend studiejaar enkele eerstejaars TU/e-studenten aansluiten bij Team Rembrandts.

Wesley van der LindenWesley ziet na de verhuizing bovendien mogelijkheden tot samenwerking met andere studententeams. “Dat kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van kennisoverdracht op zowel technisch als organisatorisch vlak. Wij denken dat we van elkaar kunnen leren. Ieder studententeam werkt op zijn eigen manier, dus zij doen vast dingen waar wij niet aan gedacht hadden en andersom.”

Brainport
Wat Ella Hueting betreft kan er nóg meer samen worden gedaan. Fontys wil bijvoorbeeld partner worden in Eindhoven Engine, een initiatief van TU/e waarbij met studenten praktijkgericht onderzoek wordt gedaan voor het bedrijfsleven in de Brainport-regio.

“Wat ik ook mooi zou vinden is als we elkaars labs kunnen delen. Dat soort faciliteiten in het techniekonderwijs is ongelofelijk duur en een groot deel van de tijd worden ze niet gebruikt. Ik hoop dat de TU/e en met name haar studenten blij zijn met onze komst en ook zien dat we iets komen brengen, niet alleen maar halen.” [Tim Durlinger]