Studenten-zeilteam als tweede in Engeland

Fontys in race met klassieke schepen

Het zeilteam van Fontys ligt in de kopgroep van de Race of the Classics. Acht studenten en twee oud-studenten nemen deel aan de race met klassieke zeilschepen naar Engeland en terug. Hun 103 jaar oude tweemaster ‘Tecla’ was woensdag als tweede in het Britse Ipswich.

door Marten van de Wier
Een van de schepen in de race.De Race of the Classics is met 21 schepen het grootste studenten-zeilevenement van Europa. Studenten van alle Nederlandse hogescholen en universiteiten kunnen meedoen. Fontys doet dat voor de tweede keer. “Het doel is om naar Engeland te varen, maar of dat ook lukt, hangt van de wind af”, vertelt Bas van Helmondt, student aan de Lerarenopleiding in Tilburg. “Inclusief dit jaar, is het de afgelopen tien jaar maar twee keer gelukt. Vorig jaar kwamen we in Frankrijk uit.”

De race vertrok maandag vanuit Rotterdam. De Fontys-studenten doen het goed: alleen een schip van de opleiding van de Koninklijke Marine lag eerder in Engeland aan de kade, vertelt Van Helmondt trots. Ook nu ligt de Tecla in de kopgroep op het Kanaal. Wat dat precies betekent voor het klassement is overigens nog afwachten: omdat er zoveel verschillende oude zeilschepen meedoen, krijgt ieder schip straks een tijdscorrectie die gebaseerd is op onder andere de diepgang en de hoeveelheid zeil. Vorig jaar werd het Fontys-team vijfde.

Bas van HelmondtVan Helmondt volgt de race noodgedwongen thuis. Hij zou als teamcaptain meegaan, maar twee weken geleden brak hij zijn enkel. “Ik baal ontzettend. Maar ik was er vorig jaar bij, en gun het de deelnemers van dit jaar zeer.” Om het Fontys-team van twaalf man compleet te maken, doen deze keer ook twee Enschedese studenten mee.

De prestaties van de Tecla zijn live te volgen via een online tracker. De race duurt nog tot zaterdag. De schepen meren dan waarschijnlijk – als de wind goed staat – aan in Scheveningen.

Hieronder een sfeerimpressie van de Race of the Classics.