september

Studenten winnen award met concept voor mensen met dementie

Vijf communicatiestudenten ontwikkelden voor een studieproject het concept Scenty, dat de kwaliteit van leven voor dementerende ouderen moet verbeteren. Gisteren wonnen ze een Dutch Creativity Award met hun concept.

Communicatiestudent Ingrid Peeters weet nog goed hoe haar oma langzaam aftakelde door dementie. “Ze legde haar gebit in het zeepbakje en begon van alles te zien dat er niet was. Vogels vlogen door de kamer en konijnen sprongen door de gang – ze hield erg van natuur. Als kind vond ik het gek en grappig, maar het was niet oké. Het was heel erg heftig.”

Nu, jaren na het overlijden van haar oma, heeft Ingrid met haar projectgroepje op Fontys een concept ontwikkeld dat het leven van haar oma misschien gemakkelijker had kunnen maken. Het concept Scenty is een geurdispenser die dementerende ouderen helpt ritme te houden, positieve gevoelens te stimuleren en herinneringen op te halen.

Geur
Bij dat laatste zou geur een belangrijke rol spelen, vertelt Ingrid. “Stel je voor dat je vertelt over hoe je vroeger samen naar de kermis ging, je kunt dan met een oliebollengeur die herinnering tot leven laten komen.”

Die geur komt uit een soort bol die je op tafel of in de kast kunt zetten. Naasten en verzorgers zouden via een app specifieke geuren op kunnen roepen. Maar de geurdispenser moet ook automatisch geuren kunnen verspreiden.

Een geïntegreerde EQ-radio meet de hartslag van de gebruiker en stelt daarmee de emotie vast, vertelt groepslid Lise de Jong. “Vervolgens komt er automatisch een geur vrij die de emoties op een positieve manier stimuleert, denk daarbij aan lavendel om rustig te worden.

Ambitieus
Een ambitieus project, vond de jury van de Dutch Creativity Awards, die het concept beloonde met een ‘Silver Spin’ in de studentencategorie. Met die prijs is het voor de studenten toch wel veel méér geworden dan alleen een studieproject. “Bij Fontys kregen we een 8 voor ons project, nu we deze prijs hebben gewonnen vinden we dat dat cijfer wel omhoog mag”, zegt Ingrid lachend.

Prototype
Of het ook echt meer wordt dan een studieproject weten de studenten nog niet. Een werkend prototype is er niet, want dat was technisch te ingewikkeld, zegt Lise. Volgende week komt het groepje samen om het te hebben over eventuele vervolgstappen.

“Maar eerst gaan we vieren dat we deze prijs hebben gewonnen”, zegt Ingrid. “Dat gaan we in de kroeg doen, want dat mag eindelijk weer en daar zijn we allemaal heel erg aan toe.”

Algemene winnaar van de Dutch Creativity Awards was Tony Chocolonely, met het concept Sweet Solutions. [Leoni Andriessen]