Venlo,
januari
2021

Studenten werken aan distributienetwerk coronavaccin

Studenten logistiek van de Fontys-hogeschool in Venlo werken aan het vaccinatieproject van TKI Dinalog. Centraal hierin staat het opzetten van een distributienetwerk voor het coronavaccin in heel Nederland.

De vier studenten van de opleiding Logistics Management die aan dit project meewerken, hebben Marianne Peeters-Ruttenzelfstandig een onderzoeksvoorstel gemaakt en dit naar TKI Dinalog gestuurd, een instituut voor geavanceerde logistiek in Breda. Hun voorstel kwam er als beste uit de bus. Daarmee zijn ze gekozen om voor 31 januari een distributienetwerk voor het coronavaccin op te zetten.

“Ik heb ze geholpen door vooral veel vragen te stellen over hun plannen”, zegt projectbegeleider Marianne Peeters-Rutten van Fontys Venlo. “De studenten zijn naar een symposium geweest over het opzetten van een distributienetwerk voor onder andere het coronavirus. Hier hebben ze veel ideeën kunnen opdoen. Ik probeer ze zo zelfstandig mogelijk te laten werken.”

Voor de lange termijn
Tom van Dijk is een van de studenten die meewerken aan het onderzoek. “Het is de bedoeling dat we het distributienetwerk vooral voor de lange termijn opzetten”, vertelt hij. “Dit doen we zodat, wanneer er een nieuw virus de kop op steekt, het netwerk hier weer voor is te gebruiken.”

Tom van DijkOok eerdere vaccinatieprojecten, zoals bijvoorbeeld voor de Mexicaanse griep, nemen de studenten mee in hun onderzoek. “Het idee is dat we vanuit een centraal punt in Nederland alle punten kunnen bereiken waar de inentingen plaatsvinden. Ons doel is om minimaal 95 procent van de Nederlandse samenleving te kunnen laten inenten.”

“Het lastige is, dat sommige Nederlanders niet naar de plekken kunnen komen waar ze gevaccineerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ouderen of mensen met een handicap. Hoe we deze mensen gaan bereiken, weten we nog niet.”

In de koelkast
“Een ander punt is dat sommige vaccins op -70°C moeten worden bewaard,Simon Arts terwijl andere vaccins gewoon in de koelkast kunnen”, vertelt Simon Arts, ook vierdejaarsstudent Logistics Management. “Dit vereist een ander soort opslagmethode. Ook bekijken we waar de inentingen het beste kunnen plaatsvinden en hoe we de vaccins hier zo soepel mogelijk kunnen krijgen."

Of ze uiteindelijk ook betrokken worden bij de distributie van de vaccins vanuit het centrale punt, is nog niet bekend.

Maatschappelijk probleem oplossen
“Ik vind het een erg interessant project, mede omdat we hier niet voor ons eindcijfer zitten, maar juist om een groot maatschappelijk probleem op te lossen. De opdracht is wel een stuk groter dan we hadden verwacht. Ook het afspreken met z’n vieren wordt erg moeilijk gemaakt door corona, omdat dat alleen online kan. Maar de deadline van 31 januari is haalbaar.” [Bram Keeris]

Marij
January
2021
Super zeg dat jullie voorstel als beste uit de bus is gekomen! Héél veel succes met dit prachtige project!