januari

40 uur nonstop werken aan een studieproject: 'Uurtje geslapen'

Met kleine oogjes en hooguit drie uur slaap achter de rug zitten zo’n zestig studenten van Communicatie dinsdag in Eindhoven achter hun laptop. Ze doen mee aan 40 Hours Nonstop, een project waarbij veertig uur achter elkaar aan communicatieopdrachten wordt gewerkt.

Op iedere tafel waaraan gewerkt wordt is een glas cola of kop koffie te zien. Schoenen zijn uitgetrokken voor optimaal comfort en er staat muziek op om iedereen wakker te houden. Geen overbodige luxe, want de studenten zijn op het moment van schrijven al 28 uur bezig.

Het 40 Hours Nonstop-project ging maandagochtend om acht uur van start in het Muziekgebouw. Daar werd een timer ingesteld die na veertig uur afloopt en kregen de studenten meer te horen over de goede doelen waar ze zich voor gaan inzetten.

Die goede doelen zijn Het Rode Kruis, de Hartstichting en Alpe d’HuZes. “Onder het motto ‘Fontys for Society’ wilden we aan maatschappelijke opdrachten werken. Deze drie stichtingen waren enthousiast om mee te doen”, zegt Keya Schmidt, een van de organisatoren.

De studenten richten zich op communicatievraagstukken, vaak gericht op het werven van meer deelnemers voor evenementen van goede doelen. Er doen in het totaal zo’n zestig studenten mee, verdeeld over twaalf groepjes. Vier groepjes per goed doel.

Het tweedaagse programma bestaat grotendeels uit het werken aan de opdrachten, maar Keya vertelt dat er tussendoor ook tijd is voor andere dingen. “Maandagavond hebben we bijvoorbeeld The Masked Teacher georganiseerd. We hebben muziek gedraaid, beerpong gespeeld en stoelendans gedaan.”

Rond de klok van twee gingen de meeste studenten hun bed in. Zelf lag Keya er iets later in. Zeg maar gerust veel later. “Ik heb een uur kunnen slapen. Op een bankje. In het studielandschap”, zegt ze. “Iets na tweeën kwam een van onze docenten nog op het idee om een spelletje Weerwolven te doen.”

Studenten Yoeri en Dewi zetten zich deze dagen in voor de Hartstichting. Ze vinden het project leuk, maar doodvermoeiend. “We sliepen met z’n allen in een slaapzaal, dus van de kleinste geluidjes word je al wakker”, zegt Dewi. “Bovendien had niet iedereen een eigen slaapmatje bij zich. We sliepen met z’n tweeën op een eenpersoonsluchtbed.”

Yoeri heeft ook betere nachten gekend. Hij heeft geen idee hoe lang hij heeft geslapen. “Dat is een leuke vraag. Ik heb echt geen idee, maar ik hoor net dat ik er na drieën in lag. De wekker ging om zeven uur, dus tel het aantal uurtjes maar op.”

De twee willen samen met de rest van hun groepje de naamsbekendheid van door de Hartstichting georganiseerde fietstochten vergroten. Hoe? “De Hartstichting doet onderzoek naar hart- en vaatziekten. Wij willen Lars Boom inschakelen, een voormalig wielrenner die moest stoppen omdat hij zelf lijdt aan een hartziekte. We willen hem als een soort ambassadeur aan het goede doel verbinden."

Een ander groepje – bestaande uit Pascalle, Lotte, Britney en Dilayah – heeft iets anders bedacht. Het viertal wil bedrijven benaderen om mee te doen aan evenementen van de Hartstichting. Goed voor de organisatie én voor teambuilding.

Ze hebben nog een paar uur de tijd om hun idee helemaal uit te werken. Daarna moeten ze de boel pitchen, gaan ze eten en eindigen ze vanavond in de karaokebar. Althans, als ze het volhouden. “We vallen nog net niet rechtop in slaap”, klinkt het. “We begonnen om half tien al met frisdrank. Slaat echt nergens op.” [Karen Luiken]

Saskia Blom
February
2023
Het is niet wenselijk dat Fontys projecten organiseert waarbij het slaap-waakritme van onze studenten nadelig beïnvloed wordt.
Erika
2023
Trots op onze studenten, de organisatie èn ons als team. Mooi om hier deel van te mogen uitmaken. En nu lekker slapen allemaal.
Hanneke
2023
Trots op onze studenten !
Chris
LEGENDS!