Tilburg,
september

Studenten verdeeld over lagere punteneis bsa

De minister van Onderwijs wil het aantal studiepunten dat nodig is om het eerste jaar te halen, verlagen naar 40. Dit zou volgens haar de studiedruk en stress bij eerstejaars studenten verlagen. De meningen onder studenten zijn verdeeld.

AlishaZo zegt tweedejaars studente IEMES (International Event Music en Entertainment Studies) Alisha in haar eerste jaar redelijk veel stress te hebben gehad. Desondanks is ze van mening dat het verlagen van het bindend studieadvies (bsa), van 60 naar 40 studiepunten, de stress bij eerstejaars studenten niet zal verminderen. “School ís stress en presteren”.

ReneeVierdejaars bedrijfsmanagement studente Renee sluit zich hier bij aan. “Ik denk niet dat het een verschil maakt qua stress. Als ze de eisen verlagen, ga je je studiehouding aanpassen aan die verlaagde eisen. Hierdoor heb je uiteindelijk net zoveel stress”. Zelf had ze in haar eerste studiejaar niet veel stress.

Drempel
DouweEr zijn ook studenten die er zowel voor- als nadelen aan zien. Douwe, tweedejaars Journalistiek student denkt bijvoorbeeld dat het verlagen van het bsa wel degelijk de stress van eerstejaars studenten kan verminderen. Een maximum van 40 studiepunten vindt hij echter te weinig: “ik ben bang dat de drempel bij 40 studiepunten te laag ligt”.

AnneAnne zit ook in haar tweede jaar van de opleiding Journalistiek. Zij heeft in het eerste jaar niet genoeg punten gehaald, maar mocht van de examencommissie toch over. “Ik had zeker stress. Doordat ik meteen zoveel studiepunten moest halen, verpestte ik door de stress mijn tentamens”. De studente is daarom een voorstander van de verlaging. “Dat scheelt toch 16 studiepunten”. [Sanne Compiet]