Studenten uit VS te gast bij logopedie

Zestien studenten van de universiteit van Virginia (Verenigde Staten) zijn drie weken op bezoek bij Fontys Paramedische Hogeschool. Hiervoor waren ze te gast bij Hogeschool Gent. Waarom deze trip naar Europa voor de Amerikaanse studenten? "Om laagdrempelige internationalisering met een hoge impact te realiseren", verwoordt projectleider en docent Marjon Peek.

door Renée de Kruif
De studenten verrichten in Gent en Nederland onderzoek naar accenten in vreemde talen. Er is verschil in hoe bijvoorbeeld een Nederlander Engels praat en hoe een Fransman dat doet. Om dat te onderzoeken maken ze spraakopnames. "In Gent hebben de Amerikanen zich gericht op accenten in een tweede taal", legt Peek uit. "Hier op de FPH gaan ze verder met het onderzoek naar spraakvariabelen, maar daarnaast volgen ze ook onderwijs met onze studenten van logopedie. Op deze manier is het voor beide groepen mooi om de verschillen te ontdekken in onderwijs en manierMarjon Peek geeft workshop Interculturele Communicatie van lesgeven."

Interesse
De studenten uit Virginia zijn van 4 tot en met 21 juni in Eindhoven en slapen in het Student Hotel naast het station. Vorig jaar vond dezelfde samenwerking plaats tussen Fontys Hogescholen, universiteit van Virginia en HoGent.

Cultural awareness
Volgens Peek is er een centraal thema te verbinden aan deze drie weken dat de studenten Fontys bezoeken: cultural awareness. "We willen het laagdrempeliger maken voor onze studenten om naar het buitenland te gaan. Daarnaast ook de taalbarrière wegnemen. Sommigen vinden het lastig om in het Engels te communiceren, nu wennen ze hier aan en durven ze ook steeds meer van zich te laten horen."