Tilburg,
juli
2023

Studenten strijden om titel in finale zangwedstrijd

Dit jaar officieel begonnen als zanggroep, nu in de finale van het gloednieuwe EO-programma Zing! Anouk van Grunsven, Josephine Godschalk en Nicole van Hoof hebben het er zo druk mee, dat afstuderen even op een laag pitje staat.

Anouk (22), Josephine (24) en Nicole (25) hebben elkaar leren kennen bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Dat ze alle drie talent hadden, was al wel duidelijk. Maar dat ze ook gezamenlijk een knap staaltje werk neer konden zetten, bleek in 2020 toen ze voor het eerst als groep bij elkaar kwamen. “Dat was tijdens een open dag, net voor de coronacrisis uitbrak”, vertelt Josephine. “We traden samen op en dachten toen: damn, dit is eigenlijk wel wat. We wilden samen iets beginnen, maar dat is er toen vanwege corona en onze drukke agenda’s niet van gekomen.”

Nieuw format
Pas in februari dit jaar maakten de dames er werk van. Ze gaven hun vocal trio de naam Hemelwaters en plaatsten hun eerste video’s op social media. Een beschrijving over de groep was er nog niet, laat staan een website. Maar toch werden ze na een paar weken al benaderd door Zing!, geproduceerd door ITV. Of ze mee wilden doen. “Het was een nieuw programma met een nieuw format, dus we wilden heel goed weten waar we aan zouden beginnen”, legt Anouk uit. “We hadden alle drie onze twijfels, waren sceptisch over televisieprogramma’s, maar we wisten ook dat dit ons goede dingen kon brengen.”

De dames gingen in gesprek met de makers en waren er al vrij snel van overtuigd: deze kans moesten ze pakken. Ze deden auditie, kwamen in de kwartfinale terecht, in de halve finale en tot slot zelfs in de finale. Die is aanstaande zaterdag te zien bij EO. “Het is allemaal heel snel gegaan”, vertelt Nicole. “De eerste opnamedagen waren in mei en de laatste midden juni. We zijn er al die weken elke dag mee bezig geweest.”

Afstuderen
Tijd voor school of andere projecten was er eigenlijk niet. En dan te bedenken dat Anouk en Josephine eigenlijk midden in hun afstudeerperiode zitten. Josephine: “Meedoen aan zo’n programma kost echt heel veel tijd. Je bent er non-stop mee bezig. Het was een goede reden om even niet aan school te hoeven denken, maar na de finale zal ik er toch aan moeten geloven.” Dat geldt ook voor Anouk. “Ik heb nauwelijks tijd gehad voor school en zal in de vakantie hard moeten werken, maar het was het allemaal waard.”

Over een paar dagen houdt het televisieavontuur voor de dames op, maar daarmee stopt hun gezamenlijke reis niet. Ze willen door met Hemelwaters, of ze nou winnen of niet. “We weten dat we goed zijn in wat we doen, daar hebben we nooit aan getwijfeld. De vraag is alleen of wat wij doen ook is wat het publiek wil zien. Wij weten het antwoord al, maar zaterdag komen ook alle kijkers er eindelijk achter”, aldus Nicole. “Dat zal een opluchting zijn, want we hebben wekenlang onze lippen stijf op elkaar moeten houden. Zelfs met onze beste vrienden mogen we er niet over praten.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Camien den Haan
2023
Jullie waren v.a. het eerste optreden mijn favoriet. Iedere keer weer spannend want er waren hele goede, grotere, groepen bij. Vanmorgen vroeg (zondag) de finale gekeken. Vooraf had ik jullie naam al op een papiertje gezet als winnaars. Adembenemend want waar wordt voor gekozen: klein of groot? En jullie met eigen gitaarbegeleiding...Daar kwam het antwoord en yes! Van harte gefeliciteerd.
Lindy
Super spannend!
Jullie zijn sowieso toppers! Ik ga jullie klanken op de gang hier missen als jullie afgestudeerd zijn :)
Mariëlle Hulshoff
2023
Eigenlijk maakt het niet uit of jullie zaterdag winnen. Jullie hebben je heel goed op de kaart gezet. En het netwerk van Roel ligt voor het grijpen!
Toi toi toi.
P.S. ik had al (een paar keer) gezegd dat jullie gaan winnen hè…!