2023

Studenten streven met Greeny naar groenere toekomst

Een betere leefomgeving voor kinderen bevorderen en bijdragen aan een gezondere planeet. De doelen achter het nieuwe, door Fontysstudenten opgezette platform Greeny, zijn kraakhelder. “We streven naar een betere toekomst.”

Zes internationale studenten uit het derde jaar van de opleiding Marketing Management & Digital Business Concepts staken een tijdje terug hun koppen bij elkaar. Vastbesloten om een tastbare impact te maken op het gebied van duurzaamheid, verzonnen ze Greeny, een platform dat gedreven wordt door de passie om jonge moeders in Nederland te helpen hun gezinnen een betere levenskwaliteit te geven door duurzame aankoopbeslissingen te maken. Deze week ging de website live.

“Bij Greeny zijn we ons bewust van de moeilijkheden die moeders ervaren bij het kiezen voor duurzaamheid. Ze voelen zich vaak overweldigd door de overvloed aan opties en uitdagingen bij het vinden van betrouwbare informatie. Om aan deze behoeften te kunnen voldoen, hebben we een educatief platform gecreëerd”, vertelt student Dayana.

De website, die nog volop in ontwikkeling is, komt vol te staan met duurzame huishoudelijke producten die essentieel zijn voor dagelijks gebruik. Dat kunnen milieuvriendelijke afwasborstels zijn, maar ook herbruikbare voedselverpakkingen als alternatief voor wegwerpplastic of schoonmaaksponzen die gemaakt zijn van natuurlijke materialen. [Tekst gaat verder onder de foto]

Elk product draagt bij aan een groenere wereld. Dus ook de tips die Greeny regelmatig deelt. “We verzamelen onze tips uit allerlei verschillende betrouwbare bronnen, zoals duurzaamheidsexperts en milieuorganisaties. Het is de bedoeling dat we onze gebruikers hiermee in staat stellen duurzame keuzes te maken in hun dagelijkse leven.”

Dat doen de zes studenten zelf ook. Ze erkennen dat ze in een wereld leven waar acties gevolgen hebben, en zijn vastbesloten om bij te dragen aan positieve verandering. Stuk voor stuk zoeken ze daarom naar unieke manieren om duurzame praktijken in hun dagelijkse leventjes op te nemen.

Afvalvermindering
“We richten ons op afvalvermindering, duurzaam vervoer, duurzaam eten en duurzaam winkelen”, vervolgt Dayana. “Dit betekent dat we afval minimaliseren, milieuvriendelijke transportopties kiezen en bewuste beslissingen nemen over het voedsel dat we consumeren en de producten die we kopen. Door duurzaamheid als groep te omarmen, streven we ernaar een positieve impact te hebben op het milieu en bij te dragen aan een duurzamere toekomst.”

De studenten krijgen bij Greeny hulp van op duurzaamheid gerichte organisaties en individuen. “De steun die we krijgen, is bemoedigend”, zegt Dayana. “Het succes en de positieve feedback die we ontvangen, bevestigen ons vertrouwen om te groeien en een betekenisvol verschil te maken. We zijn optimistisch over de toekomst van Greeny en haar vermogen om mensen in staat te stellen duurzame keuzes te maken. Samen kunnen we een toekomst vormgeven waarin vertrouwen, sociale verantwoordelijkheid en het achterlaten van een erfenis voor toekomstige generaties centraal staan.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Yanna
June
2023
Hallo jaren '50....Interessant dat alleen jonge moeders als doelgroep aan schoonmaakmiddelen worden gelinkt. Wat dachten we van jonge vaders, alleenstaande ouders, mensen zonder kinderen, ouderen, mensen die in het algemeen gewoon iets duurzamer willen leven? Als moeder met jonge kinderen krijg ik hier vooral jeuk van.
Frans
June
2023
Goed initiatief en mooi gemaakt!