januari

Studenten steken Eindhoven hart onder de riem

UPDATE 29 januari

De studenten hebben besloten - met name om organisatorische redenen - de actie te verplaatsen naar maandagavond.

Het gebied rond het station in Eindhoven biedt komende zondag een positievere aanblik dan vorige week. Dat komt door een studentenactie, waaraan ook veel Fontys-studenten meedoen.

“Door de rellen kwam ‘onze’ stad bijna wereldwijd in een kwaad daglicht te staan”, zegt Maud van de Loo, die Orthopedische Technologie studeert aan Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven. “Dat negatieve beeld willen we meteen doorbreken.”

Positieve projecties
Dit gebeurt door de projectie van positieve boodschappen in het straatbeeld. “Via de hashtag #EindhovenIs… delen mensen hun liefdesverklaring voor de stad. Die boodschappen kunnen voorbijgangers dan lezen.”

Maud van de LooDe projecties – bijvoorbeeld op de zijkant van het stationsgebouw en de digitale infoborden op meerdere plekken in de stad – zijn in elk geval zondag 31 januari te zien.

“Maar als we het rond kunnen krijgen, gaan we misschien langer door. Dan is het statement meteen krachtiger.” Volgens Maud was er vanuit de gemeente snel groen licht voor de actie: “Omdat de gemeente ons initiatief zo bijzonder vindt, is er vaart gezet achter de toestemming.”

Volop animo onder verenigingen
Studenten van de TU/e sleutelen momenteel aan de vorm van de projecties. “We denken aan een hartje of een Peace-symbool, waarbij dan positieve boodschappen staan die mensen via sociale media koppelen aan de hashtag #eindhovenis…’”

Het idee komt van een TU/e-studente en verspreidde zich via de studieverenigingen op de technische universiteit als een olievlek over de rest van het verenigingsleven. “Zo omarmen ook alle Fontys-studenten die lid zijn van een studenten(sport)vereniging het initiatief”, zegt Maud, die zelf in het bestuur zit van volleybalvereniging ESVV Hajraa.

Alle betrokken studentenverenigingen gaan #EindhovenIs… verspreiden via hun sociale media-kanalen. Zo hopen we zondag op superveel respons. De stad Eindhoven verdient dat!” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Xander van Doorn
January
Geeft een heel goed gevoel deze reactie.
In deze dagen zijn dit soort initiatieven een hart onder de riem, en moedigt anderen aan om elkaar weer moed in te spreken.
Ella Hueting
January
Prachtig! Zo kan je aan iets negatiefs toch nog een positieve wending geven.
Frans Fonville
January
Goed initiatief. Vertrouwen in Eindhoven is hersteld!
Ingrid Gruisen
January
Een supergoed initiatief, ik ben trots op jullie.