Eindhoven,
22
februari
2018
|
11:09
Europe/Amsterdam

Studenten scoren met WhatsNew

Dagelijks audiobulletin in trek bij media

Altijd lekker: een succesverhaal hebben nog voordat je je diploma haalt. Drie studenten van Fontys Hogeschool Journalistiek bedachten WhatsNew: audionieuws verspreid via Whatsapp. Ze trekken meteen belangstelling van de gevestigde media.

Deze week werd via Broeinest Brabant een overeenkomst gesloten met de Persgroep, waarvoor het drietal een regionale pilot gaat draaien. Daarnaast zijn ze nog in gesprek met twee andere bedrijven die de dienst willen inzetten.
De bedenkers hebben het er maar druk mee. Terwijl Bram Steijns (21) en Femke Molenaar (21) ook nog stage lopen en Inge de Bruijn (20) druk is met afstuderen. Bram: "Toch zijn we er mee doorgegaan. Omdat het heel leuk is om te doen en we hopen er na ons afstuderen mee verder te kunnen gaan."

Radio op je mobiel
De naam WhatsNew is in meer dan één opzicht treffend. Het lijkt op Whatsapp, het gaat om nieuw(s) en tegelijkertijd is er ook weer niet zo heel veel nieuws onder de zon. Want WhatsNew is inhoudelijk niet meer of minder dan 'ouderwetse' radiobulletins. 
De combinatie van audio en Whatsapp als platform is echter juist wel vernieuwend. Zo ook het feit dat makers en gebruikers één op één kunnen communiceren met elkaar. Voor de andere media is het vooral de doelgroep die de interesse aanwakkert: WhatsNew slaat aan bij jongeren.
Bram: "We begonnen hiermee omdat we voor onze studie een journalistieke startup moesten opzetten. De traditionele media bereiken nog nauwelijks jongeren. Ook studenten niet, journalistiek daargelaten, omdat die een te hoge drempel ervaren: het taalgebruik, de onderwerpkeuze, het ‘moeten’ lezen… Omdat studenten oververtegenwoordigd zijn op Whatsapp, hadden we onze keuze qua platform snel gemaakt.”

Feedback
En de rest ook. Het dagelijks nieuwsoverzicht dat het drietal vervolgens maakte, had al snel een kleine 70 gebruikers. “Met hun feedback hebben we onze service verbeterd: jingles aangepast, het verzendmoment vervroegd, dat soort dingen. Nu hebben we ruim 200 gebruikers."
Die, zo laat ook het onderstaande promofilmpje zien, het bulletin vooral even beluisteren als ze onderweg zijn. Althans: nog een paar dagen. Want na vijf maanden stopt deze versie van WhatsNew. Stages en een diploma halen zijn ook belangrijk. En vooral: de drie FHJ-studenten mogen het nu als een échte startup gaan doen in opdracht van anderen. [Jan Ligthart]

download
Promovideo WhatsNew