Eindhoven, Tilburg,
maart

Studenten rustig onder verspreiding coronavirus

Elke dag nieuwe besmettingen van het coronavirus. 23 in totaal op woensdag 4 maart. Ook Fontys neemt voorzorgsmaatregelen, onder meer door informatie te geven op de schermen in de gebouwen. Studenten die Bron sprak, reageren gelaten: “Mensen maken zich veel te druk.”

Nina“Dit hele virus leeft niet bij mij en de meeste van mijn leeftijdsgenoten”, vertelt Nina, tweedejaarsstudent Verpleegkunde in Eindhoven.

“Ook al is het overal in het nieuws, ik ben niet ongerust. Ik ben jong en gezond, dus ik heb ook niet het gevoel dat ik ziek ga worden. Vandaar dat ik er ook niet mee bezig ben. Ik vind het bijvoorbeeld ook totaal niet eng wanneer iemand naast mij hoest of niest.”

MaartjeGeen zorgen
Ook collega-student Maartje reageert gelaten. Ze vindt de mediaheisa overtrokken. “Dit virus is minder erg dan de normale griep, daar sterven volgens mij meer mensen aan. En ook over de griep maak ik me persoonlijk geen zorgen, dus waarom wel om dit virus?”

“Zelfs wanneer al mijn vriendinnen ziek zouden worden, dan nog zou ik niet uit voorzorg of angst thuisblijven en niet naar school gaan.”

JesseICT-student Jesse blijf ook rustig onder alle ophef. “Ik sta hier erg nuchter in. Ik denk dat het niet nodig is om maatregelen te treffen. Mensen maken zich veel te druk.”

Onnodige paniek
“Al 23? Ik was eigenlijk pas bij de tien besmettingen”, zegt Kiki, deeltijdstudent van de docentopleiding Biologie. “Ik lees er niet zo veel over. Mensen maken zich ontzettend druk, maar er is meer paniek dan nodig.”

KikiKiki werkt in een kledingwinkel en komt dus veel mensen tegen. “Maar ik heb zoiets van: ik ben gezond dus ik kom er wel overheen.” Daarom neemt ze zelf geen voorzorgsmaatregelen. “Het zal hier erger worden, maar je doet er niks aan.”

Horen niks
Ondanks dat Fontys informatie geeft op de schermen, wordt dit niet door iedereen opgepikt. “Gisteren sprak ik met een klasgenootje over het virus en de school. Hier op school hoor je er nauwelijks iets over. Bedrijven in de buurt nemen allerlei maatregelen en hier hoor je bijna niets.”

Kiki gaat in ieder geval niet met een ander gevoel naar school sinds er meerdere besmettingen in Nederland zijn. “Ik ben er niet bang voor. Ik zou me pas zorgen maken als ik oud was of een kindje had.” [Jacky Eickes en Kasper Wienk]

Wil je meer weten over het coronavirus en de maatregelen die Fontys neemt, kijk dan op deze website.