oktober

Studenten runnen kunstzinnig 'restaurant' op DDW

Eten gratis, maar verder draait alles om geld

Alles draait om geld. Studenten van Fontys ArtCoDe begonnen zonder een cent te makken aan een expositie over geld en waarde voor de Dutch Design Week. ‘Crédit Fontýs’ is een restaurant waar bezoekers niet hoeven te betalen voor het eten – maar wel voor drinken en wc-bezoek. Bron maakte dit filmpje van de laatste voorbereidingen. Meet Trudy, de wc-juf from hell.

‘Crédit Fontýs’ is een project van de derdejaarsstudenten van de Academy of Art, Communication and Design (ArtCoDe). Zij gingen onder leiding van docent Lucas Maassen aan de slag in een oud kinderdagverblijf dat is omgedoopt tot ‘Wall Street’, volgens Maassen ‘het nieuwe financiële centrum van Eindhoven’.

De studenten braken het interieur eruit en bouwden er een restaurant. Materialen verzamelden ze zoveel mogelijk gratis. Gedurende de zeven weken van het project kregen ze workshops van Maassen en verschillende andere kunstenaars.

Oude flessen
Voor de eerste workshop moesten de studenten in een week tijd 1000 euro verzamelen, bedoeld om het project te bekostigen. De studenten deden dat onder andere door op straat te bedelen, oude flessen op te halen bij studentenhuizen en een vlooienmarkt te organiseren. Uiteindelijk wisten ze 1300 euro binnen te halen.

Voor een andere workshop ontwierpen de studenten ‘geldmachines’. Een daarvan is Trudy, een chagrijnige wc-juf verwerkt in een tafeltje (zie het filmpje). Ze slingert geautomatiseerd ontevreden quotes de ruimte in. Bij tests bleek dat haar komische soundbites wc-gangers ook echt wisten te verleiden tot nieuwe donaties. Ook tijdens de Dutch Design Week staat ze opgesteld in het restaurant.

Materialisme
Het project is bedoeld als kritisch onderzoek naar onze ‘materialistische’ samenleving. “Ik denk dat ieder mens iets heeft aan inzicht in hoe ‘waarde’ in onze economie in elkaar steekt”, zegt Maassen. “Maar kunstacademiestudenten in het bijzonder: zij moeten straks met abstract en autonoom werk toch geld kunnen verdienen.”

Restaurant ‘Crédit Fontýs’ is tijdens de Dutch Design Week van 21 tot en met 29 oktober gevestigd aan het Stadhuisplein 6 in Eindhoven, en dagelijks open van 11.00 tot 23.00 uur. [Marten van de Wier]

Video: Iris van de Rijt en Marten van de Wier. Foto 'Trudy': Iris van de Rijt