januari

Studenten presenteren bedrijven hun TEC-talenten

Studenten zijn de toekomst van het bedrijfsleven en dus werd de eerste editie van Fontys Future Spot in Eindhoven deze woensdag bezocht door studenten, lectoren en bedrijven. In de oude Philips Lichttoren spraken zij elkaar op een congres waarin onderzoek en de mogelijke toepassingen ervan voor het bedrijfsleven centraal stonden.

De getoonde minorprojecten waren gerubriceerd aan de hand van de thema’s Health, Learning Society, Smart Society, High Tech Systems and Materials en Creative Economy. Allemaal in het kader van TEC for Society. In samenwerking met het bedrijfsleven bedachten studenten daarvoor eerder concepten, werkten die uit en testten die. Tijdens het congres werden de resultaten getoond.

En zo werd het uiteindelijk in de Lichttoren een demonstratie van de competenties van Fontys-studenten en hoe zij met hun ideeën en vindingrijkheid de samenleving van de toekomst kunnen vormgeven. Hoeveel ondernemers en vertegenwoordigers van het regionale bedrijfsleven aanwezig waren, kon de organisatie overigens niet zeggen. Dat was niet bijgehouden.

Nieuwsgierig
Maar dat het kan werken zoals Fontys voor ogen heeft, maakte ondernemer Richard van Goor van MC Europe duidelijk. Hij heeft een bedrijf in medische producten en had zich uit nieuwsgierigheid ingeschreven om de resultaten te kunnen zien van een specifieke minor. Dat ging in dit geval om de minor Embrace TEC van student Rik (18).

Richard van Goor en student RikHij ontwikkelde een eerste prototype van een beademingsbuis die in de mond wordt gefixeerd. “Mijn moeder werkt op de intensive care van een ziekenhuis. Zo kwam ik op het idee. Nu wordt die buis nog om het gezicht heen gefixeerd”, legde Rik uit. “Met mijn buis heeft een patiënt meer bewegingsvrijheid.”

Van Goor noemde het interessant en stelde tegelijkertijd dat er nog veel zal moeten gebeuren voordat hij daadwerkelijk iets kan met het product. “Het is een innovatief idee, maar het zal verder moeten worden ontwikkeld. En wat zijn de productiekosten? Dit is pas het begin.”

Niettemin was hij positief over het congres. “Ik vind het waardevol en zeker interessant. Waar gaan ontwikkelingen naartoe? Daar kan ik hier een beeld van krijgen.”

Kans
Uiteindelijk was het congres dus vooral een kans voor studenten hun kunnen, talenten en vindingrijkheid te demonstreren. Daarbij werden de meest uiteenlopende projecten getoond. Zo sprak Katharina (24) over het resultaat van haar minor Data Driven Business.

Daarvoor werkte zij samen met Caroline (19) van hogeschool Windesheim Flevoland. Aan de hand van big data onderzochten zij in hoeverre zij betrouwbare micro insights konden krijgen in het warehouse management-systeem van Jumbo.

Ze kregen inzicht in de effectiviteit van orderpickers in het magazijn van de supermarktgigant. “We hadden te maken met allerlei vragen. Zoals: is er genoeg data? En wat kunnen we ermee?” Caroline: “We zagen hoe medewerkers werken. Dat probeerden we te koppelen aan andere cases.”

Zij vonden het woensdag vooral ‘mooi’ hun onderzoek te kunnen tonen aan het bedrijfsleven en andere studenten. Voor hen was de persoonlijke ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt veel belangrijker, stelden de twee eensgezind.Katharina: “Voor niemand is de minor hetzelfde. Je krijgt geen guidelines. Je hoort pas iets als er iets mis is.” Caroline: “We moesten het zelf leerzaam maken.”

Studenten Jens (links) en JesseBanenmarkt
Wat Fontys Future Spot niet was, was een verkapte banenmarkt, zo stelde Jesse, derdejaarsstudent Mechatronica. In elk geval niet voor hem. “Ik heb totaal geen focus op een baan”, zei hij. “We mogen hier ook niet alles laten zien van onze vinding.”

Hij bedacht met collega-student Jens een toepassing om de knijpkracht van de hand te vergroten voor mensen met verminderde spierkracht. “Wij hebben de basis neergelegd, het bedrijf waarmee we hebben samengewerkt, gaat het doorontwikkelen. Natuurlijk hebben we een goede connectie met dat bedrijf, maar ik heb niet het idee dat ik hier een baan uithaal.” [Erwin Blatter]