Tilburg,
december

Studenten organiseren feest zonder lichtgevende schermpjes

Telefoons zijn een veel voorkomende stoorfactor tijdens concerten en feestjes. Tien studenten van Fontys Academy for Creative Industries uit Tilburg bedachten Quarantaine, een feest waarbij telefoons en horloges niet welkom zijn. “Zo zijn de bezoekers en de muziek in perfecte harmonie.”

De studenten kwamen op het idee van Quarantaine toen ze een ‘droomconcept’ moesten bedenken voor school.

Inspiratie in Berlijn
Studente Nadine Kruize was op vakantie in Berlijn erg onder de indruk van de ambiance van de stad. Het viel haar op dat niemand op zijn telefoon zat. “Iedereen was met elkaar bezig en je werd geaccepteerd hoe je bent en hoe je je wilt gedragen.”

“Hier in Nederland zou iedereen Job van Asch, Rutger Ockeloen, Youri Hoogewoning, Hester Kleinendorst, Jesper Hausmann, Nadine Kruize, Sjoerd van Gendt, Jessy van den Heuvel en Jean-Luc van Geffen.bang zijn om de volgende dag op Dumpert te staan. In Berlijn liep iedereen half naakt rond en het interesseerde niemand.” Eenmaal terug in Nederland vond ze dat dit hier ook moest kunnen en bedacht ze samen met klasgenoten Quarantaine.

Gezelligheid voorop
Quarantaine is een feest waarbij telefoons en horloges niet welkom zijn. “Wij steunen de gedachte dat er hier en nu gefeest moet worden, muziek en gezelligheid staan voorop.”

Breng je wel je telefoon of horloge mee, dan wordt deze afgeplakt met een sticker met daarop een slotje en de tekst locked in the moment. Ze gebruiken daarvoor - naar eigen zeggen - stickers die geen plakresten achterlaten.

Vibe killer
“Telefoons zijn echt een vibe killer”, zegt mede-organisator Hester Kleinendorst. “Je hoort niet gefocust te zijn op camera’s in je gezicht. Als we zien dat iemand filmt, schoppen we hem eruit.”

Om te checken of iedereen de sticker op zijn telefoon laat zitten, rekenen ze op de sociale controle onder bezoekers. Er zal ook controle zijn vanuit de organisatie. “We willen dat je in het moment zelf bent en niet afgeleid wordt. Zo zijn de bezoekers en de muziek in perfecte harmonie.”

Op 14 december van 22 tot 4 uur ’s nachts kunnen feestgangers terecht in Lab-1 in Eindhoven. Op het feest wordt  techno gedraaid en de zaal biedt ruimte aan ongeveer 250 bezoekers. Zie voor meer info de Facebookpagina van Quarantaine. [Kasper Wienk]