mei

Studenten organiseren feest waar telefoons niet welkom zijn

Geen social media, geen filmpjes, geen foto’s. Alleen jij, je vrienden en goede muziek. Dat is het doel van het door Fontysstudenten georganiseerde feest Off The Radar, waarbij telefoons niet welkom zijn.

Mobiele telefoons worden steeds vaker een steeds grotere frustratie tijdens feestjes. Sta je even lekker uit je dak te gaan, staat iemand naast je jou te filmen. Of je bent op een concert en ziet de optredende artiest vaker op mobiele schermpjes dan op het podium zelf. En nee, daar doe je het natuurlijk niet voor.

Mail checken
Tijd voor verandering dus, vinden Jori van der Jagt en drie andere vierdejaars studenten. Zij zetten als project voor hun opleiding International Event Music and Entertainment Studies, beter bekend als IEMES, het evenement Off The Radar op. “Je ziet vaak dat mensen veel op hun telefoon zitten tijdens festiviteiten”, zegt Jori. “Ik snap dat ze foto’s willen maken, maar meestal doen ze ook onnodige dingen. Over Instagram-tijdlijnen scrollen bijvoorbeeld, of mailtjes checken. Wij zijn benieuwd wat er gebeurt als je telefoons op een evenement weglaat.”

Om even een beeld te schetsen van hoe dat dan gaat: bezoekers leveren bij binnenkomst hun telefoon in. Dat gaat op een nette en veilige manier. Want, zegt Jori: “Een telefoon is voor veel mensen toch een soort kindje. We hebben kluizen geregeld waar ze in worden gelegd. Daarna kan het feesten beginnen.”

Bierviltjes
Alle zaken die je normaal met een telefoon regelt - zoals het maken van foto’s, het opslaan van nummers van potentiële liefdes of het maken van filmpjes - worden door de organisatie verzorgd. “Telefoonnummers uitwisselen kan bijvoorbeeld met speciale bierviltjes, waarvoor we met een Tilburgse partij in zee zijn gegaan”, vervolgt Jori. “Foto’s kunnen in speciaal daarvoor geplaatste photoboots of door aanwezige fotografen gemaakt worden. En als je bang bent je vrienden kwijt te raken, kun je afspreken dat je hen ontmoet in de door ons opgezette chillruimte."

Dit allemaal met één doel: een ongedwongen sfeer creëren. Jori: "We denken dat er een stukje spontaniteit weggaat als er constant de dreiging is dat mensen iets willen vastleggen. Ze gaan random foto’s maken, waardoor jij maar even aan de kant moet terwijl je aan het dansen bent. Je kan op een negatieve manier beïnvloed worden. Daar willen wij iets tegen doen.”

De organisatoren zien het feestje als een experiment. Als het werkt, komen er misschien meer edities. Eerst maar eens het evenement van 8 juni afwachten. “Wij willen dat iedereen het naar z’n zin heeft." [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Maja Pesic
Bravo studenten, dit is een goede idee! Ik hoop dat het een succes wordt!