maart

Studenten ontwikkelen nieuw duurzaam rietje StrawMigo

We zijn allemaal al even gewend aan papieren rietjes. Op het terras, bij restaurants of fastfoodketens: we vinden ze inmiddels overal. Heel praktisch zijn ze echter niet. Om er toch voor te zorgen dat iedereen op een duurzame en zorgeloze manier van zijn of haar drankje kan genieten, hebben zes studenten een nieuw rietje ontwikkeld: de StrawMigo.

Een nieuw rietje als je beste vriend dus, die je overal mee naartoe kan nemen. Het is een idee van zes derdejaarsstudenten van de opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement in Eindhoven, die aan het begin van dit collegejaar hun eigen bedrijf moesten starten.

Jarmo is een van de studenten die onderdeel uitmaakt van de kersverse ondernemersgroep. Samen met zijn ‘collega’s’ hadden ze tien weken om een idee te pitchen. “We zijn als groep vanuit problemen gaan denken. Wat vinden we allemaal nu echt heel vervelend? Al snel kwamen we uit op de papieren rietjes die je bijvoorbeeld krijgt bij McDonalds en op het terras. En de metalen rietjes die mensen thuis hebben liggen om mee te nemen zijn onhandig omdat je ze niet meteen schoon kunt maken en niet handig in je broekzak kunt stoppen.”

Jarmo (derde van rechts) met het team van StrawMigoRietje bij de hand
Daar moet StrawMigo dus een eind aan maken: een uitschuifbaar metalen rietje in een koker, inclusief borsteltje om het ter plekke schoon te maken. “De koker is ongeveer een vinger lang en kun je als een soort sleutelhanger aan je sleutels of je tas hangen. Zo heb je altijd een handig rietje bij de hand.”

De papieren versies op het terras, die naarmate van tijd altijd verslappen, zijn voor Jarmo en zijn medestudenten dan ook verleden tijd. Zelf maakten ze afgelopen weekend nog gebruik van StrawMigo op het terras, maar daar blijft het niet bij. Want ook al zijn er al heel wat duurzame rietjes op de markt, zijn de studenten er volledig van overtuigd dat ze een nieuw en goed product op de markt hebben gebracht. “Dankzij onze bijgeleverde borstel zit je nooit meer met vuiligheid te kijken. En als er wel nog wat vuil achterblijft, heb je daar dankzij onze koker geen last van wanneer je het rietje weer inpakt.”

Inmiddels zijn de eerste rietjes ook al de deur uit. Een bestelling van 150 stuks, die werd gedaan door een bedrijf dat de rietjes als relatiegeschenk inzet. Eén van de voordelen van StrawMigo, aldus Jarmo: “De kokers zijn te personaliseren, waardoor ieder bedrijf haar eigen logo of slogan op ons product kan laten zetten en een eigen kleur kan kiezen.”

‘Goud waard’
Dat gebeurt binnenkort ook bij de Jumbo, waar 500 exemplaren voor zijn besteld met de slogan ‘Je bent goud waard’, op een toepasselijke gouden koker. “Die zijn voor het personeel. Maar daarnaast komt StrawMigo ook in de verkoop bij de supermarkt, om te beginnen bij zes verschillende locaties.”

Naast dat StrawMigo dus bij bedrijven wordt ingezet als relatiegeschenk, zijn de duurzame rietjes straks ook voor de ‘gewone consument’ te koop. “In pakjes van drie of vijf stuks bijvoorbeeld, voor het hele gezin, vrienden of familieleden.”

StrawMigoDuurzaamheid
Om ervoor te zorgen dat iedereen van StrawMigo afweet, heeft Jarmo in de groep de rol van marketingmanager op zich genomen. Hij is nu dan ook volop bezig met het maken van flyers, reclames en het aanschrijven van klanten. Dat lijk zijn vruchten af te werpen, want er zijn inmiddels weer een paar offertes de deur uitgegaan. “Bij iedere klant die we benaderen, sturen we meteen foto’s mee van hoe ons product eruit kan zien met hun logo erop. Dat spreekt aan. Ook merk je dat bedrijven duurzaamheid steeds belangrijker vinden, en een product als StrawMigo past daar goed bij.”

Hoewel de zes studenten veel zelf doen, krijgen ze vanuit hun opleiding bij Fontys ook een docentcoach, een externe coach en een accountant om alles in goede banen te leiden. Echte obstakels is Jarmo dan ook nog niet tegenkomen. “Maar het is wel lastig wanneer een bedrijf na een offerte niet meer reageert, maar door binnen ons team goed samen te werken en erachteraan te gaan, komt het ook altijd wel weer goed.”

Die samenwerking willen Jarmo en zijn medestudenten ook na dit collegejaar doorzetten. “Officieel zit het project er dan op, maar als we merken dat er inderdaad genoeg vraag is vanuit bedrijven en consumenten, willen we graag doorgaan. We hebben een mooi product en zijn er allemaal ontzettend enthousiast over.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd