Tilburg,
oktober

Studenten met muziek en acrobatiek op Festival Circolo

Vier keer klimmen Micaela Castrillo Vargas en Dana Rimdjonoka letterlijk in de touwen komende week tijdens Festival Circolo in Tilburg. De studenten van de Fontys Academy of Circus and Performance Art staan samen met een Saxofoonensemble van AMPA op het Fontys-podium van het festival.

De studenten treden bij twee nummers van de Fontys Saxofoonklas op. “Een van de acts is een duet op de grond, waarbij we spelen en experimenteren met de touwen”, vertelt Dana. Bij de tweede act gaan de twee de lucht in en voeren daar trucs uit in de touwen.

“Het hele muzikale optreden duurt een half uur, maar dat is veel te lang voor een rope act”, zegt Dana. Het circus vak vraagt nogal wat van je lichaam, weet ze als geen ander. Ze komt net uit een langdurige blessure.

Balans vinden
De studenten hebben veel steun aan elkaar, niet alleen in de touwen maar ook mentaal. “Je moet de balans vinden als circusartiest. Het is mentaal en fysiek zwaar en je moet uitkijken dat je niet overtraint”, zegt Micaela. “Je lichaam is het gereedschap waar je mee werkt, dus daar moet je goed voor zorgen.”

Ook op creatief vlak hebben de studenten elkaar gevonden. Ze doen vaker schoolprojecten samen en besloten zich dus ook samen aan te melden voor deze show. “De act kwam heel natuurlijk tot stand”, vertelt Dana. “Ze kwamen ons fotograferen ter promotie van het festival. We experimenteerden wat met posities. De uiteindelijke positie is het uitgangspunt geworden voor de show. We zijn vanuit daar verder gaan bouwen.”

Grotere show
Het materiaal dat ze voor dit optreden creëerden kunnen ze straks voor een grotere show gebruiken, die ze met twee andere klasgenoten aan het samenstellen zijn en die moet uitmonden in een bedrijf.

De studenten zijn blij dat ze deze uitvoering voor een algemeen publiek mogen opvoeren. ”Twee keer per jaar treden we op voor medestudenten”, vertelt Dana. “Die kijken heel anders naar onze optredens dan mensen die niet in de circuswereld zitten.”

“Zelf zie je op een gegeven moment ook niet meer wat nou wel en niet goed werkt of er indrukwekkend uitziet”, gaat ze verder. “Je kunt soms maanden bezig zijn met een truc, waar toeschouwers vervolgens niet zo van onder de indruk zijn. Gek genoeg zijn het vaak de minder moeilijke trucs die het meest indruk maken." [Leoni Andriessen]