oktober

Studenten maken workshops Amsterdam Dance Event

Tientallen studenten Creative Industries in touw

Een workshop organiseren op het Amsterdam Dance Event: drie groepjes studenten Dance Industry kregen het voor elkaar. Ze nodigden dj’s en marketeers uit als spreker voor hun eigen programmaonderdeel tijdens de ADE University, van 18 tot en met 20 oktober in het Volkshotel in Amsterdam.

Het dance-evenement vroeg studenten van de minor Dance Industry van Fontys Academy for Creative Industries (ACI) om met ideeën komen voor educatieve onderdelen van ADE University.Vijf teams van studenten deden dat. Drie van die plannen zag het Amsterdam Dance Event zitten. Coördinator Mark van Bergen spreekt van een ‘goede score’. De studenten konden daarna aan de bak om hun workshop ook echt op poten te zetten.

Gat in de markt
“Wij organiseren een workshop ‘merchandising’ voor studenten en young professionals in de dance”, vertelt student Amber Vrosch. “Veel fans willen met de naam van hun idool rondlopen, ze willen onderdeel zijn van de ‘community’. In de metal en rock wordt hiermee extreem veel geld verdiend, maar in de dance is het nog een gat in de markt.”

De studenten geven de workshops niet zelf: ze regelden vooraanstaande namen uit de dancewereld voor expertpanels. De groep van Vrosch wist onder andere Lennert Goede te strikken, manager van de marketingafdeling van entertainmentbedrijf ID&T. Vrosch noemt het werken voor het ADE een ‘hele grote kans’.

De andere workshops van Fontys-studenten gaan over partnerschappen met merken in de dance en over de mentale gezondheid van dj’s. “Burn-outs zijn een groot probleem”, legt docent Van Bergen uit.

Ontvangen artiesten
Het Amsterdam Dance Event werkt al jaren samen met Fontys Academy for Creative Industries (ACI). Sinds kort is ACI ook officieel ‘educatiepartner’ van het ADE, als enige onderwijsinstelling van Nederland. Volgens Van Bergen werken in totaal vele tientallen ACI-studenten op allerlei plekken mee, onder andere om artiesten te ontvangen. Ook nemen de ze als gids groepen bezoekers op de fiets mee door Amsterdam, om dancebedrijven en andere ADE-onderdelen te bezoeken. [Marten van de Wier]

Amber Vrosch houdt op 20 oktober het Bron Instagram-guestaccount bij.