november

Studenten maken quiz met gave prijzen voor ouderen Vitalis

Leiderschap moeten ze leren en tonen, tijdens de minor Vaardigheid in leiderschap bij Fontys. En om te laten zien dat ze dat kunnen, organiseerden vier studenten een quiz voor ouderen, regelden ze sponsors en prijzen én dat alles coronaproof.

Ze komen alle vier van een andere opleiding: Maud van Melis (22) studeert Finance and Control bij Fontys, Sylvia Vader (25) Communicatie bij Avans, Maxim Rath (23) International Event Management aan Breda University of Applied Sciences en Lisanne Kraker (19) studeert Electrotechniek bij Fontys.

Vooral voor laatstgenoemde is deze minor een omschakeling. “De mensen met wie ik nu samenwerk zijn heel anders dan mijn klasgenoten”, vertelt Lisanne. “Niet alleen omdat ik nu samenwerk met twee vrouwen - dat is één minder dan het aantal vrouwen in mijn gehele cohort - maar ook omdat mijn projectgenoten veel socialer zijn.”

Die verschillende opleidingen bieden verschillende perspectieven, merkt de Elektrotechniek-student. “Mijn opleiding heeft niet veel raakvlak met dit project, maar ik leer er juist heel veel van. Vooral door te doen en door gewoon aan te gaan pakken.”

Nostalgische gevoelens
Het viertal kwam tijdens een brainstormsessie op het idee een quiz te organiseren voor Vitalis Woonzorg Groep voor ouderen.

Een quiz sluit volgens de vier studenten goed aan bij wat zij belangrijk vinden voor de maand december: warme en nostalgische gevoelens. “Emoties zijn belangrijk in deze maand en herinneringen doen het altijd goed” vertelt Sylvia.

“We hebben wel veel moeten Googlen over onderwerpen en hebben daarbij ook rekening gehouden met verschillende interesses, zoals topografie, politiek en muziek.”

Gratis meedoen
Van de 23 vestigingen van Vitalis, doen er op dit moment vanwege drukte, maar drie mee. De bedoeling is wel uit te breiden naar de andere twintig vestigingen. “We hebben de Gouwe Ouwe Quiz zo gemaakt dat de activiteitenbegeleiders het makkelijk kunnen overnemen”, vertelt Maxim.

Aankomende woensdag wordt de Gouwe Ouwe Quiz gehouden. De bewoners mogen hier geheel gratis aan meedoen. Op de geriatrische afdeling hebben ze hun dagbesteding in de middag. “De bewoners gaan gezamenlijk de quiz maken en zo zullen veel leuke gesprekken ontstaan.”

Roet in het eten
Het viertal organiseerde de quiz in eerste instantie zo dat ze deze fysiek konden presenteren voor alle deelnemers en in één grote ruimte. De coronamaatregelen gooiden roet in het eten. “We moesten het roer omgooien op de somatische afdeling, waar mensen met lichamelijke klachten zitten. Deze deelnemers krijgen nu een goodiebag, met daarin het quizboekje. Zij maken de quiz op hun eigen kamer of appartement.”

Eindhovense ondernemers
De goodiebag zit vol met producten van ondernemers uit Eindhoven, die gesponsord zijn. Ook deze producten en sponsors hebben de vier studenten zelf geregeld.

Het mooiste vond het viertal hoe lokale ondernemers dit idee gesteund hebben. “Zo zijn niet alleen alle prijzen gesponsord, maar waren de ondernemers ook heel enthousiast over dit idee. Terwijl ze vaak zelf in een moeilijke periode zitten door de coronacrisis. Ondernemers willen écht graag helpen en dragen deze bewoners een warm hart toe. Daar waren we echt positief door verrast.”

“En dat ik geleerd heb samen te werken binnen een groep van mensen die anders zijn dan ik, dat vind ik ook mooi”, vertelt Lisanne. Sylvia en Maxim vonden het vooral interessant om initiatief te leren nemen en om waarde te zien in iets dat ze voor iemand anders regelen.

Gave hoofdprijzen
Veel kan, lukt of mag niet door de coronamaatregelen, zoals het langsgaan in de vestigingen. “We proberen zo min mogelijk contactmomenten te hebben. Alleen bij de prijsuitreiking volgende week willen we er graag bij zijn, omdat we echt gave hoofdprijzen hebben. Twee platenspelers inclusief een heleboel albums vanaf de jaren ‘40. Maar we zorgen wel dat die uitreiking veilig en op afstand is.” [Jacky Eickes]