Tilburg,
augustus

Studenten luisteren goed naar deze 1,5 meter-politie

Geen biercantussen, drankspellen en avonden in de kroeg deze introductieweek. In plaats daarvan op afstand met elkaar kennismaken. Met onder andere het spel 30 seconds, een fietstocht en een bingo is de eerste introductiedag van start gegaan.

Niet alle opleidingen begonnen vandaag met de introductieweek. Door de coronamaatregelen kan de ruimte op de campussen beperkt worden gebruikt.

Fietsen
Bij Fontys Hogeschool Journalistiek stond vanochtend een fietstocht op het programma langs gebouwen die iets met de Tilburgse opleiding te maken hebben. “We gaan onder andere langs het nieuwe gebouw van journalistiek”, vertelt Niels (22), één van de studentbegeleiders van de introductieweek van journalistiek. De opleiding verhuist volgend jaar naar dit gebouw in de Spoorzone.

“Op die manier leren de eerstejaars de stad én elkaar een beetje kennen. Wij proberen er ondertussen - zonder alcohol - een feestje van te maken. Maar we zorgen er óók voor dat studenten de afstand bewaren. Wij fungeren zelf als 1,5 meter-politie, met bijpassend bonnenboekje en politiepet. En het mooie is: de studenten houden zich heel netjes aan de regels.”

Ongemakkelijkheid
“De tocht start op het veldje buiten het schoolgebouw, waar de eerstejaars in groepjes aan elkaar en ons vertellen wat hun droombaan is. Met het aanwijsspel, Lucwaarbij ze iemand moeten aanwijzen met wie ze bijvoorbeeld zouden willen samenwonen of een avondje zouden willen stappen, hopen we de eerste ongemakkelijkheid een beetje uit de groep te halen.”

Eerstejaars Luc (23) is blij dat er toch een introductieweek is, ook al is die beperkt. “Ik mis zelf bijvoorbeeld de alcohol niet, ik denk zelfs dat we elkaar nu juist beter leren kennen, omdat we niet lam zijn.”

Hij is ook niet bang dat zijn studententijd hieronder gaat lijden. “Op het moment dat de kroegen weer op de oude manier open gaan, hebben we júist een leukere tijd en kunnen we er extra van genieten.”

Fijn moment
Ook Lot (20) vindt het fijn dat er ‘fysieke’ momenten zijn in de introductieweek, die voor een groot deel online is dit jaar. “Via een schermpje is het lastiger om je klasgenoten te leren kennen. Voor mij is dit dus al heel fijn.”

“Je leert elkaar kennen door de vragen die gesteld worden en morgen ook door het ‘speeddaten’. Heel eerlijk: ik mis de alcohol Lotwel. Het hoort bij de studententijd en de introductie, maar ik kan in ieder geval wel thuis gaan zuipen met klasgenoten als ik daar zin in heb.”

Terreinbewakers
Zo goed als de studenten op de Professor Gimbrèrelaan zich aan de regels houden, zo slecht lukt dat op de campus Stappegoor, waar de terreinbewakers constant rondjes moeten lopen om de eerstejaars op de 1,5 metermaatregel te wijzen.

Eerstejaars Veerle (18) en Moo (18) zitten schouder aan schouder aan een tafeltje. Ze kennen elkaar nog van de middelbare school.

“Waarschijnlijk gaat bijna iedereen die elkaar hier op de campus leert kennen, in de avond gezellig met elkaar zuipen. Dan wordt die afstand ook niet gehouden”, vertelt Veerle. Ze zit er te wachten op de start van haar introductieweek, wat later op de middag.

“Ik ben blij dat ik aan de pabo ga studeren, want in mijn tweede week moet ik al stagelopen. Zo heb ik toch een beetje het gevoel dat ik studeer, want die online lessen zie ik echt niet zitten.”

Goodiebag
Moo’s introductieweek is wél al van start gegaan. “We hebben een goodiebag gekregen met daarin een blikje 0.0-bier. Bij een introweek hoort alcohol, zodat je lekker losjes met elkaar omgaat en elkaar snel goed leert kennen. Nu is het superongemakkelijk. En zeker in zo’n klaslokaal houdt iedereen z’n mond.”

“Wat wél heel leuk is bedacht, Moo (links) en Veerleis het spel 30 seconds met allerlei woorden die te maken hebben met Verpleegkunde, mijn opleiding. Daarentegen heb ik vandaag ook drie bingo’s gehad. Een beetje te veel van het goede.”

Purple Festival
“Wat ik het meest ga missen deze introductieweek is het Purple Festival. Daar keek ik echt naar uit. En ook een biercantus had ik wel willen meemaken. In mijn optiek hadden ze dat prima op dit terrein kunnen doen, met tafels of stoelen anderhalve meter van elkaar."

Er had wat haar betreft best wat 'groters georganiseerd mogen worden'. "Hadden we tenminste het gevoel van een échte introweek gehad.”

“Nu moeten we thuis Crazy 88 gaan spelen. Allemaal gekke opdrachten die je toch niet gaat doen als je niet aangeschoten of dronken met een groepje rondloopt. Ik ga me natuurlijk niet in mijn eentje laten rondrijden in een buggy, of een Big Mac in één keer in mijn mond stoppen.”

Moo gaat wel op zoek naar alternatieven om haar klasgenoten te leren kennen. “We gaan een avondje met ons groepje eten samen en een avondje zuipen. Want dat hoort er nou eenmaal bij.” [Jacky Eickes]