Eindhoven,
29
maart
2022
|
11:13
Europe/Amsterdam

Studenten leren 'filmtaal' spreken in nieuwe minor

Bewegend beeld speelt een steeds belangrijkere rol binnen de maatschappij, en dus ook bij veel beroepen. Maar hoe zet je bewegend beeld bewust en effectief in en hoe draag je met beeld kennis over? In de minor Filmeducatie leren studenten vanaf september spreken in de taal van film.

In steeds meer beroepsgroepen wordt gebruik gemaakt van bewegend beeld. Denk aan een psycholoog die Disneyfilmpjes gebruikt in therapiesessies, een docent die lesstof verduidelijkt met videoclips of een ondernemer die een nieuw product promoot met een videopresentatie.

Beeld is alom tegenwoordig, stelt Tineke Ausems, onderwijsmanager bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en coördinator van de minor Filmeducatie. “Zeker jongeren zien talloze filmpjes per dag en communiceren steeds vaker met bewegend beeld. Logisch, want met video kun je veel sneller je boodschap communiceren dan met een lap tekst.” Tijdens de minor Filmeducatie leren studenten ook zelf filmfragmenten maken. Foto Philip Driessen.

Het niveau van deze filmpjes is over het algemeen niet bijster hoog. Bij het inzetten van bewegend beeld in de beroepspraktijk ligt de lat volgens Ausems een stuk hoger en dus is het voor studenten zinvol om hun kennis van film verder te ontwikkelen.

Unieke taal
In de minor Filmeducatie, een samenwerking tussen FLOS en Filmhub Zuid, gaan studenten een half jaar lang fulltime aan de slag met filmeducatie. Vanuit hun thuisbasis in De Witte Dame in Eindhoven leren ze de unieke taal van bewegend beeld lezen, schrijven én spreken. Niet alleen in de collegezaal, maar ook in de praktijk bij filmfestivals, in de filmzaal en door zelf filmfragmenten te maken.

Ausems: “We leren studenten op een goede, bewuste manier met beeld omgaan. Dat begint met het leren analyseren van films. Films kijken en doorgronden is dan ook een belangrijk onderdeel van de minor. We hebben daarom experts van filmhuis Lumière en bioscoop Natlab betrokken bij het samenstellen van ons curriculum.” Tineke Ausems (links) en Kim O'Loughlin

Boodschap overbrengen
Studenten leren tijdens de minor hoe beeld binnen de verschillende beroepsgroepen wordt ingezet. “Dat verschilt sterk per vakgebied”, stelt Ausems. 

“Een journalist zet beeld heel anders in dan een HRM’er of een verpleegkundige. Studenten leren bij ons hoe zij hun specifieke boodschap op een goede manier kunnen overbrengen. Daarbij hebben we zowel aandacht voor de theorie als voor de technische aspecten van film maken.”

De nieuwe minor richt zich volgens managementassistent Kim O’Loughlin op alle mogelijke doelgroepen en alle hbo-studenten van Nederland. “We hebben studenten van zeer uiteenlopende studies in huis, van Communicatie tot Toegepaste Psychologie en van International Business tot Social Work.”

Veel animo
De belangstelling voor de gloednieuwe minor is groot. O’Loughlin: “Binnen twee weken zaten we vol en er is inmiddels zelfs een wachtlijst. Daarmee lijkt de minor een schot in de roos.”

In september start de eerste groep van twintig studenten in De Witte Dame. In februari 2023 hopen Ausems en O’Loughlin met twee groepen te kunnen starten.

Ausems: “De animo is er, maar we moeten eerst kijken hoe het loopt. Op termijn willen we flexibeler worden en ook onderdelen van de minor kunnen aanbieden. Dan hoeven studenten niet per se de hele minor te volgen, maar kunnen ze zich specialiseren in bepaalde onderdelen.” [Ivo van der Hoeven]

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Nicole Hesen
11
April
2022
Hallo Tineke en Kim,
leuk jullie project. We waren een eerder in contact. We bieden hier in Venlo een project aan (start up factory commercial film). We zouden graag met jullie willen praten over samenwerking. Misschien kunnen jullie studenten eens bij ons een workshop geven en onze studenten kunnen dan jullie studenten op een andere manier supporten (onze studenten zijn in semester 3 en 4).
Ik hoop van jullie te horen.
groet
Nicole Hesen