februari

Studenten laten internationals kennis maken met carnaval

Internationals kennis laten maken met het begrip carnaval, hoe doe je dat? Een groep Fontysstudenten creëerde binnen een paar weken tijd tien creatieve kostuums, speciaal voor die internationals. Helemaal coronaproof.

De opdracht werd uitgevoerd in opdracht van de minor Embrace Technology Entrepeneurship & Creativity. “We wilden mensen die geen carnavalsachtergrond hebben op een leuke manier introduceren met het Brabantse feest”, zegt Saja Ahmed, die als afstudeerstudent van Fontys Pulsed bij het project betrokken is.
Saja
Leuk idee, maar zie die internationals eerst maar eens te vinden. “Dat hebben we gedaan via docenten en onze eigen sociale kringen”, vervolgt Saja. “Uiteindelijk heeft dat geleid tot tien deelnemers van verschillende nationaliteiten. Uit Peru bijvoorbeeld, maar ook uit Indië of Colombia.”

Carnavalsparade
De minor telt zo’n zeventig studenten die over tien verschillende groepen zijn verdeeld. Alle clubjes zijn vervolgens aan een international gelinkt, waarvoor een kostuum moest worden ontworpen. Het project begon een week of vier geleden en is gisteren afgerond met een carnavalsparade.

“Aan de opdracht hing een aantal eisen vast”, legt Saja uit. “Voor de kostuums moest de achtergrond van de internationals worden gecombineerd met de Nederlandse cultuur. De anderhalve meter afstand moest in de pakken terugkeren en er moest sprake zijn van een technisch aspect, zoals lichtjes.” Plus, als het even kon: gebruik gerecycled materiaal.

Ouderwets vliegtuig
Eén van de pakken ging naar een vrouw uit Arizona. Saja: “Er is gekeken naar de geschiedenis van de staat en dat heeft geresulteerd in een kostuum van een ouderwets vliegtuigje, refererend aan de gebroeders Wright uit Arizona, twee pioniers in de geschiedenis van de luchtvaart."

Een ander kostuum is gebaseerd op Captain Marvel, bedoeld voor een vrouw die van superhelden houdt. “Het pak, gemaakt van gebruikte materialen, lijkt sprekend. Best wel vet om te zien hoe snel de studenten dit hebben kunnen maken. En dat op basis van een paar interviews met deze international; ze hebben haar nooit in real life gezien", zegt Saja.

Kleurrijk
Kaj Halmans is een van de studenten die zijn handen uit de mouwen mocht steken. Hij maakte samen met de rest van zijn groepje een kostuum voor een vrouw die half Duits, half Peruaans is. “We hebben bepaalde kleuren van deze twee landen samengevoegd met Nederlandse kleuren”, zegt hij.

“Dat hebben we gedaan nadat we haar uitgebreid hebben gesproken over wat ze leuk vindt, waar ze zich mee bezighoudt. Ze vond het eindresultaat geweldig en we denken - hopen - dat ze het pak ook daadwerkelijk gaat gebruiken om de komende dagen carnaval te gaan vieren.”

Dat is in ieder geval wel wat Kaj gaat doen. “Ik begin vanmiddag al”, zei hij donderdag na afloop van de carnavalsparade. “Zes dagen lang carnavallen. En daarna plak ik er nog een wintersport aan vast.”