februari

Studenten in voedselnood door corona

Het Rode Kruis meldt dat steeds meer mensen, onder wie ook studenten, voedselhulp nodig hebben. “Studenten die bij het Rode Kruis terechtkomen, hebben het niet breed of zitten in de schulden”, zegt Iris van Deinse, woordvoerder van het Rode Kruis.

Veel studenten zijn door corona hun bijbaantje kwijtgeraakt. Ze staan erom bekend even hun studielening omhoog te gooien wanneer het financieel tegenzit, maar bijlenen zit er niet voor alle studenten in, vertelt Van Deinse.

“Deze specifieke groep studenten weet niet of ze hun lening bij DUO uiteindelijk kunnen afbetalen en zijn zich ook bewust van eventuele gevolgen hiervan.
Ze vinden het heel eng, omdat ze bijvoorbeeld uit een familie komen die lijdt onder schuldproblematiek. Wij merken dat zij het hierdoor lastig vinden om te lenen of om nòg meer te gaan lenen.”

Schaamte
“Daarnaast is er schaamte onder deze groep”, zegt Van Deinse. “Deze studenten durven niet te vertellen dat ze honger hebben of alleen maar brood eten. Het zijn vaak de vertrouwenspersonen en mentoren van deze studenten die bij ons aankloppen.”

Schaamte is niet het enige gevolg van de voedselnood, want volgens Van Deinse kunnen studenten door dit probleem ook in een sociaal isolement geraken. “Dit gebeurt wanneer zij bijvoorbeeld op hun kamer blijven zitten, terwijl de rest van hun huisgenoten samen eet.”

Fontys-studenten
Volgens het Rode Kruis hebben onder andere in Limburg studenten zich gemeld. Of er bij deze groep ook Fontys-studenten zitten, kan Van Deinse niet zeggen. “We weten wel dat er hulp voor studenten in Maastricht nodig is. Wij registreren geen mensen op plaats of opleiding, maar ik denk dat dit overal speelt.”

In mei vorig jaar deelde het Rode Kruis elke week ongeveer 2.200 boodschappenkaarten en voedselpakketten uit. Komende weken is er zoveel vraag, dat de hulporganisatie maar liefst 6.000 boodschappenkaarten per week nodig heeft.

De organisatie heeft nog niet genoeg geld om deze hulp te kunnen faciliteren. Daarvoor heeft het Rode Kruis giro 5125 geopend. [Kasper Wienk]