Venlo,

Studenten helpen museum met virtuele tour

Dankzij een handvol Fontys-studenten is Missiemuseum Steyl ten zuiden van Venlo ondanks de coronatijd weer te bezoeken. Virtueel wel te verstaan. In juni mogen musea in Nederland fysiek weer open, maar dankzij het zestal studenten is het museum ook tijdens deze lockdown niet helemaal gesloten.

Bij het museum stond het water al langer aan de lippen, dus was lange tijd gedwongen de deuren dichthouden extra onaangenaam. Pre-corona waren het museum en de studenten van Fontys Hogescholen in Venlo al met elkaar in conclaaf gegaan.

Tijdens een jaarlijks project van hun studie waren de studenten logistiek, economie, ICT en educatie al gekoppeld aan het museum. Met als taak: hoe steek je een stokje voor een naderend faillissement? Voor de tweedejaarsstudenten is het een langduig project, genaamd Xlab.

Jan Wijnen met de antieke beerOpdracht urgenter
"Toen de lockdown werd aangekondigd werd de opdracht een stuk urgenter”, vertelt Fontys-docent en Xlab-coördinator Jan Wijnen. “We hebben gekeken wat we konden doen op korte en lange termijn."

"Voor de lange termijn passen we het businessmodel structureel aan, maar op korte termijn was er snel actie nodig. Vervolgens kwam een student met het idee om het museum te filmen en het goed in beeld te brengen.”

Doneerknop
Met een 360 graden-camera heeft de groep studenten met wat hulp van vrienden met video-expertise het museum adequaat in beeld gebracht. De betere naamsbekendheid die hiermee wordt bereikt, is een deel van het verdienmodel, aldus Wijnen.

Maar via een doneerknop, die bezoekers bij de online tour kunnen indrukken, kan het museum ook inkomsten halen uit deze samenwerking.” Zo zal de ongeveer honderd jaar oude opgezette Russische beer (één van de pronkstukken van het museum) online kunnen poseren voor bezoekers die het fysieke museum moeten vermijden. [Thieu Schraven

astrid voskuilen
Leuk bericht, ik ga zeker even naar het museum!!