Studenten helpen bedrijven door moeilijke tijden heen

Geen ‘papieren tijgers’ de komende twee maanden voor tweedejaarsstudenten Bedrijfskunde. Zij gaan namelijk heel praktisch en vooral snel aan de slag voor bedrijven en organisaties die last hebben van de coronacrisis. “Dit soort dingen kun je nooit uit boeken halen."

De 117 studenten benaderden voor de module Strategisch Management in groepjes een hulpbehoevende onderneming of organisatie. Voor deze ‘opdrachtgever’ maken ze een analyse van het huidige business-model en doen ze een voorstel om de toekomstbestendig door de crisis te komen.

Wesley van der HeijdenImpact
Het idee voor deze bedrijfskundige corona-helpdesk kwam van Michael Swachten, docent Recht en Wesley van der Heijden, docent Informatiekunde.

“Voor onze studenten is dit een interessante tijd waarin ze veel kunnen leren en tegelijkertijd iets kunnen betekenen voor bedrijven”, vertelt Van der Heijden. “Als ze het goed aanpakken, kunnen ze echt impact maken. Op die manier gaat hun vakgebied veel meer leven dan door alleen theoretische kennis.”

Volgens Swachten is deze fase, waarin veel organisaties een heftige verandering doormaken, bij uitstek het terrein voor bedrijfskundigen. “De wendbaarheid van een bedrijf staat meer dan ooit centraal. De langetermijnstrategie voldoet niet meer, nu valt of staat een onderneming met het vermogen om flexibel te anticiperen."

Concrete doelen
De studenten Gino en Gian buigen zich met hun groepsgenoten over de actuele uitdagingen voor een grote bioscoop, waar Gino naast zijn studie werkt. “Qua bedrijven is dit misschien wel een van de meest complexe”, zegt hij.

GinoGian“Een bios heeft niet echt een flexibel businessmodel, want het aanbod kan niet verplaatst worden. Daarnaast zijn veel coronamaatregelen direct van invloed: eerst weken gesloten en vanaf 1 juni maximaal dertig man binnen, op anderhalve meter afstand in een relatief kleine ruimte. Dus er was al omzetverlies en dat wordt de komende tijd niet veel beter met die kleine aantallen bezoekers.”

Meerwaarde
Zijn team wil ‘buiten de lijnen denken’ en richt zich bijvoorbeeld op ideeën om bezoekers meer geld te laten uitgeven. “Zoals het aanbieden van exclusievere versnaperingen, die je niet in de supermarkt kunt krijgen. Of het creëren van een luxere beleving, zodat de meerwaarde van een bioscoopbezoek groter is. Daar richtte de bedrijfstak zich ook voor de crisis uitbrak al meer op.”

SybeHet bedrijf waarmee student Sybe en zijn groep bezig is, staat eigenlijk voor een tegenovergestelde situatie: een online marketingbureau dat meer klanten krijgt sinds de crisis, waardoor de eigenaar ineens meer personeel nodig heeft.

"Maar hij weet niet hoe lang deze groei duurt en of hij straks ook nog genoeg werk en omzet heeft. Dus we hebben wel even aan de docenten gevraagd of dat een geschikte invalshoek is.”

Toekomstbestendig
Swachten benadrukt dat zo’n scenario typerend is voor het huidige tijdsbeeld. “Wendbaarheid is niet alleen noodzakelijk als het economisch tegenzit. Het doel van de hele module is om bedrijven toekomstbestendig te maken en daar moeten bedrijfskundigen ook over nadenken als een organisatie in de lift zit.”

Michael SwachtenIngewikkelde vraagstukken, maar ook ‘één grote leerschool’, zoals Sybe het verwoordt. Dat beaamt Swachten: “Ethisch handelen is een van de onderdelen van onze opleiding en dat komt nu heel duidelijk aan bod in de praktijk. Het past ook helemaal bij het hbo-onderwijs dat altijd in nauw contact staat met het werkveld.”

Daarom wilden hij en Van der Heijden graag ‘iets teruggeven’ aan dat werkveld, in de vorm van gratis advies van studenten. “Met hun frisse, blanco blik en creatieve denkwijze kunnen ze zeker een belangrijk verschil maken. Misschien redden ze zelfs wel bedrijven van de ondergang, wie weet?” [Anke Langelaan]