maart

Studenten fietsen naar Londen voor kinderen in Nepal

Een 500 kilometer lange fietstocht naar de grootste Hindoeïstische tempel in Europa. De vier studenten Mees, Kevin, Ruben en Jorg gaan de uitdaging binnenkort aan. Het doel? Zoveel mogelijk geld ophalen voor kinderen op scholen in Nepal.

Alle vier volgen ze de minor Global Awareness Sports and Health (GASH) in Eindhoven, waarin het belang van sport en gezondheid centraal staat. Die twee zaken worden uiteindelijk gepromoot op basisscholen in Nepal, waar Mees, Kevin, Ruben en Jorg met andere minorstudenten in mei sport- en gezondheidslessen aanbieden en docenten helpen met het geven van beter onderwijs. “In de minor is een van de daarbij horende doelen persoonlijke uitdaging. We zaten toevallig naast elkaar in de les en hadden het erover hoe we dit het beste aan konden pakken. Van het een kwam het ander”, vertelt Mees.

Mees maakte ooit een fietstocht naar Parijs, wat al een bijzondere ervaring op zich was. “Toen ik dat vertelde kwamen we al snel op het idee om naar Londen te fietsen. Dat is natuurlijk hartstikke vet, maar dat moeten we niet zomaar doen. Daarom hebben we besloten om onze fietstocht te combineren met een sponsoractie, die uiteindelijk het doel van onze minor bevordert.”

Het logo van Cycling for NepalGrootste Hindoetempel
De jongens gingen vrijwel meteen op zoek naar een reden waarom Londen hét eindstation van de fietstocht moest zijn, anders had een rondje Brabant net zo goed kunnen volstaan, aldus Kevin. Maar al snel werd de link gevonden. “In Nepal zijn tachtig procent van de inwoners Hindoe en in Londen staat de grootste Hindoetempel buiten India en Nepal. Daar fietsen we dus naartoe, dat is ons doel.”

Al het geld dat met de inzamelingsactie wordt opgehaald, wordt gebruikt om onder andere materiaal zoals kookgerei en zeep te kopen voor de Nepalese bevolking. “Maar we willen ook voorzien in duurzame schoorsteensystemen zodat inwoners niet meer in schadelijke gassen staan te koken.” Mees vult aan: “Of wat dacht je van het lokale sportveld? Daar zit geen hek omheen, maar is gelegen naast een afgrond. En als er koeien op staan kun je het sporten wel vergeten, want dat zijn heilige dieren waar je niets tegen mag doen. Ook daar kunnen we iets in betekenen.”

Genieten en nooit vergeten
Ruben staat wat dat betreft, net als de anderen, te popelen op alles wat komen gaat. Hij heeft zelfs zin in de 500 kilometer lange fietstocht. “Ik ga gewoon genieten van het samenzijn en de omgeving. En ik ben nog nooit in Londen geweest, dus die ervaring kan ik straks afvinken. Dan volgt daarna ook nog eens de reis naar Nepal. Dat wordt helemaal iets wat we nooit meer gaan vergeten.”

Waar de vier studenten het meest naar uitkijken is het betekenisvolle werk dat zij ter plekke kunnen verrichten. “We mogen van geluk spreken dat we zelf opgegroeid zijn in een land met zoveel mogelijkheden. Dat is echt een voorrecht. In Nepal is dat een stuk minder, maar we gaan daar enorm veel positiviteit brengen en duurzaamheidskennis overdragen. Dat we op deze manier iets voor de Nepalese kinderen kunnen betekenen, is ontzettend moooi”, aldus Kevin.

De QR-code van Cycling for NepalFitte jongens
Maar voordat het zover is staat het viertal eerst nog een fietstocht te wachten. De eerste dag fietsen ze naar Gent, om daarna via Duinkerke richting Londen te trekken. “Daar hebben we dus maximaal vier dagen voor, maar als het goed gaat, halen we het misschien wel in drie dagen." Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken weet het viertal nog niet zeker. Ruben:  “We zijn fitte jongens, maar qua fietsen van lange afstanden zijn we ongetraind. Misschien moeten we nog even een paar keer oefenen voordat we gaan, want dit is natuurlijk wel een uitdaging.”

De teller van de inzamelingsactie heeft inmiddels de 900 euro al gepasseerd. Een exact streefbedrag heeft de groep niet. “Ons eerste idee was 1000 euro, maar het gaat nu zo goed dat we ons doel op oneindig hebben gezet. We willen het maximaal haalbare ophalen voor de Nepalese kinderen, zodat we het onderwijs en de leefomgeving daar kunnen verduurzamen en verbeteren. Meer dan dat kunnen we niet doen”, aldus Kevin.

Verschil maken
Zo zei Ganhdi ooit de inspirerende woorden ‘Be the change you wish to see in the world’, een quote die de groep aan het hart gaat. “We gaan sowieso ons best doen zodat we uiteindelijk in Nepal echt een verschil kunnen maken. Mocht je daaraan bij willen dragen, dan kun je altijd nog doneren, al is het maar een euro.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

De fietstocht van Mees, Kevin, Ruben en Jorg vindt plaats van 18 tot en met 21 april. De studenten vertrekken dinsdag 18 april vanaf Fontys Sporthogeschool aan de Theo Koomenlaan in Eindhoven. De avonturen zijn te volgen via het Instagram-account van Cycling for Nepal en doneren kan via deze link of de QR-code in de tekst.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Marina Heesterbeek
Super mooie actie voor een heel mooi en goed doel! ??
Ik wens jullie heel veel plezier & succes ?
Geniet van dit geweldige avontuur!