2021

Studenten en medewerkers bepalen toekomst Fontys-cafés

Fontys broedt op plannen voor de twee cafés op de campussen Rachelsmolen en Stappegoor. Bron vroeg aan studenten wat zij graag zouden willen zien in Café 040 (Eindhoven) en Proost/Jazzmans (Tilburg).

Een loungebar, met iedere vrijdagmiddag live muziek of een dj op een open podium? Een après-skihut waar je ook een bord boerenkool met worst kunt bestellen? Of juist een invulling met een horeca-opleiding, die deze plekken als praktijklocatie gaat inzetten?

Tafelvoetbal
De Tilburgse studenten Serdar en Ayoub kwamen niet zo vaak in café Proost/Jazzmans. Als het café weer open gaat, zouden ze er allebei graag een tafelvoetbalspel in willen. “Het is leuker om dáár een tafelvoetbal te zetten dan in de kantine”, zegt Serdar.

Student Len en HRM-docent Ellen Janssen zien op de locatie in Tilburg graag het café terug zoals dat voorheen ongeveer was. Janssen: “Ik mis de verse broodjes in combinatie met de gezelligheid van het café.” Len vult aan: “Loungebanken zouden een goede toevoeging zijn, zodat je even kunt ontspannen.”

Café 040 op de campus Rachelsmolen in Eindhoven.Kleine menukaart
Studenten in Eindhoven zien ook graag dat Café 040 weer zijn deuren opent. Yannick vindt het jammer dat het nu dicht is. “Als het café weer opent, dan vind ik dat de tap moet blijven.” Ook ziet hij het wel zitten dat lunchen in het café mogelijk wordt, net zoals student Niels. Die vult aan: “Wel een gezonde lunch en eventueel een kleine menukaart.”

Student Nortin ziet wel meer opties dan alleen een standaard café. Hem lijkt het een goed idee om een karaokebar van het café te maken en er een dartbord op te hangen. Alle drie de studenten zijn het over één ding eens: het café mag wel wat langer openblijven dan tot vijf uur ’s middags.

Ook in Eindhoven mag er volgens student Achmed een tafelvoetbalspel komen. “Dat is leuk voor in de pauze en zorgt voor gezelligheid.”

Goede koffie
Studenten Beau en Leandro zien het allemaal niet zo groots voor zich. Een kleine aanpassing in het assortiment zou al goed zijn. Beau: “Liefmans-bier zou ik een goede toevoeging vinden. Eerst was er alleen een ander merk bier te vinden en dat is niet zo lekker.”

Leandro maak je al tevreden met een goed koffieapparaat. Toen hij aan zijn studie begon was Café 040 al gesloten. “Maar als het dan toch weer opent, kun je mij echt blij maken met goede koffie. Als die wat duurder is, dan is dat niet erg. De goedkope koffie in gebouw R10 is niet lekker.”

Het gesloten Café 040 doet tijdelijk dienst als opslagruimte.Twee werksessies
De twee kroegen vielen onder de verantwoordelijkheid van cateraar Sodexo. Die trok echter in september vorig jaar de stekker uit de gehele catering van Fontys. Door de coronacrisis zijn de cafés tot op de dag van vandaag gesloten.

Fontys roept voor de herbestemming, met een andere exploitant, naast de hulp van studenten ook die van medewerkers in. Tijdens twee ‘werksessies’ - op 24 juni op de campus Stappegoor in Tilburg en 25 juni op de campus Rachelsmolen in Eindhoven, beide van 15.30 -17.00 uur – kunnen zij mee brainstormen.

Haalbaarheid checken
“Uiteraard doen we vervolgens wel een check op de haalbaarheid en realiteit van de ideeën hiervoor”, geeft manager bedrijfsvoering Anita Swinkels van de Dienst Huisvesting & Facilitaire Zaken aan. “Bij de start van het nieuwe studiejaar zetten we dan een soort ‘pool’ op waarin studenten en medewerkers hun keuze kunnen aangeven voor de bedachte concepten.”

De winnende ideeën worden vervolgens door Fontys aanbesteed bij geïnteresseerde exploitanten.

Opgeven voor de werksessies in Tilburg en Eindhoven kan voor 11 juni bij Jelco Debets via j.debets@fontys.nl. [Sanne van der List/Tim Durlinger]

Jochem Goedhals
2021
Het belang van een dergelijke plek op een campus is in mijn ogen niet enkel en alleen een financieel haalbaarheidsvraagstuk. Er zijn talloze redenen om vanuit beleid een dergelijke plek te faciliteren als onderwijsinstelling. Daar waar formeel en informeel samen komt en studenten stoom kunnen afblazen.

Een kritisch punt is alleen het volgende > geef de specificaties om het 'haalbaar' te maken/krijgen vooraf zodat er ook concepten kunnen worden bedacht die je niet zo diepgravend hoeft te toetsen & afschieten.

Daarbij hoeft het wiel ook niet totaal opnieuw uitgevonden te worden > maak eens een rondgang langs bestaande initiatieven zoals bv > The Hubble?
Marianne Nieboer
2021
Ik wilde net gaan berichten over een idee als "the Hubble".. dus sluit mij aan :)
Dankeld Vanmeenen
2021
Pool van docenten en studenten als barkeepers om bv 1 of 2 keer in de week langere openingstijden mogelijk te maken?
Plek om experimenten uit te voeren, prototypes uit te proberen van binnen en/of buiten ontwikkelde diensten/producten?
Luuk
episch