januari
2019

Studenten die examens inzagen wacht ‘pittig gesprek’

Elf studenten die door een technische fout tentamens hebben ingezien op de portal van Fontys Hogeschool Engineering, wacht morgen ‘een pittig gesprek’ met de directie van de hogeschool. Zij krijgen geen straf, omdat het niet hun schuld is dat de tentamens ‘open’ stonden.

“We weten niet wat ieder van hen gedaan heeft met die tentamens”, zegt directeur Ella Hueting van het instituut. “Dat kan gaan van open- en weer dichtklikken tot en met kopiëren en verspreiden.” Hueting, die met de adjunct-directeur en twee teamleiders de gesprekken voert, wil dat wel graag weten.

Tegelijk begrijpt zij dat niet alle elf studenten die op de Ella Huetingtentamens stuitten, aan de bel hebben getrokken: “Er zitten ook buitenlandse studenten bij, die misschien op voorhand al bang waren voor sancties, die zoiets niet zomaar melden.”

Fontys verklaarde maandag acht tentamens van de opleidingen Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Mechatronica ongeldig, nadat vorige week woensdagmiddag twee studenten bij de examencommissie melding hadden gemaakt van het feit dat de tentamens in te zien waren op de portal.

Rechten toegekend
Alle studenten hadden vanaf 18 december tot 16 januari de mogelijkheid tot inzage. Onderzoek wees uit dat het ging om een fout van de it-dienst. Bij het aanbrengen van wijzigingen op de portal van Engineering zijn er rechten toegekend aan studenten voor delen van de portal die eerder voor hen afgeschermd waren.

Zevenhonderd studenten moeten nu hun tentamens opnieuw maken. Daarnaast kon een tentamen Mechatronica tijdig worden geannuleerd en een tentamen Werktuigbouwkunde kon worden vervangen.

Nachtmerrie
Teamleider Frank de Brouwer van Elektrotechniek werkt al 30 jaar bij Fontys en heeft zoiets nog nooit meegemaakt. “Het is een soort nachtmerrie als dit gebeurt”, zegt hij.

Toen voor het weekeinde de omvang van het probleem duidelijk werd, volgde volop overleg over de vraag hoe de docenten en de studenten in te lichten. Maandagochtend zijn de docenten op de hoogte gesteld, dinsdag konden studenten hun vragen kwijt na een mail met tekst en uitleg.

Er zijn volgens De Brouwer zo’n honderd studenten op dat gesprek afgekomen. “De meesten wilden weten hoe het heeft kunnen gebeuren en hoe we ervoor gaan zorgen dat het in de toekomst niet meer voorkomt.”

Nieuwe examens
Docent Bert Huis in ’t Veld van Werktuigbouwkunde maakt, samen met een collega, een nieuw examen voor 160 studenten. Dat kost hem ongeveer een halve dag werk.

Inmiddels zijn de data vastgesteld waarop de tentamens opnieuw worden afgenomen: tussen 28 januari en 11 februari. Voor de eerste- en tweedejaars begint volgende week een nieuw semester, sommige derdejaars gaan dan op stage. “Sommigen gaan daarvoor naar het buitenland”, zegt De Brouwer. “Zij moeten hun tentamen ook kunnen maken.”

Hetzelfde geldt voor de negen exchange-studenten die na komend weekeinde naar huis terugkeren. “Daarvoor organiseren we maatwerk”, aldus De Brouwer. [Debbie Langelaan]

Bekijk het filmpje hieronder als je wilt weten wat de studenten ervan vinden dat ze opnieuw aan de bak moeten.

Marcel V
January
2019
Wel goed van de studenten dat ze zich goed hebben geinformeerd voor het tentamen. 't Wordt tijd voor een pittig gesprek met de IT-medewerker :-)