Studenten broeden op recycling mondmaskers

In de bus, in de trein, in winkels, op scholen; vrijwel overal worden mondkapjes gedragen. De wegwerpvariant belandt, als het goed is, na gebruik in de prullenbak. Drie studenten van de minor Circulaire Economie gaan in samenwerking met uitvaartverzorger Dela kijken of de kapjes gerecycled kunnen worden.

Marlou Duchâteau“Op dit moment worden de stereotype blauwe wegwerpmaskers na gebruik weggegooid om vervolgens verbrand te worden”, vertelt Marlou Duchâteau (22), een van de studenten.

“Door manieren te ontdekken waarop wij ze bijvoorbeeld kunnen steriliseren, kunnen we een tweede leven geven aan de mondkapjes die bij Dela worden gebruikt.”

“Dela gooit op jaarbasis 300.000 niet-medische mondkapjes en 25.000 medische mondmaskers weg. Wij proberen ons met dit project te focussen op de bekende wegwerpmondkapjes, want die gooien ze na een dag dragen weer weg.”

Frank van de Ven Frank van de Ven (20), een andere student van de minor Circulaire Economie zegt dat ze hiervoor eerst een aantal opties moeten afwegen.

“Steriliseren is bijvoorbeeld maar één van de manieren om een tweede leven te geven aan de mondkapjes. Een andere mogelijkheid is om van het materiaal een compleet nieuw product te maken, zoals telefoonhouders.”

Hiervoor moeten de studenten eerst alle opties overwegen. Op basis van die onderzoeksresultaten kunnen ze kijken wat de meest duurzame manier is voor het hergebruiken van een mondkapje. Een concreet plan is er dus nog niet.

Vic van Rooij De eerste taak van de studenten is diagnostisch onderzoek. Ze kijken naar de huidige situatie, overwegen alle opties en doen vervolgens aanbevelingen aan Dela.

“Tot nu toe staat desinfecteren hoger op de ladder van duurzaamheid, want zo hoef je ze niet te bewerken”, zegt de derde student, Vic van Rooij (22). “Het mooiste zou zijn als we uiteindelijk een oplossing kunnen vinden voor zowel Dela als voor de maatschappij.”

Begin juli presenteren Marlou, Frank en Vic de resultaten aan Dela. [Kasper Wienk]