november

Studenten brengen lichtbomen tot bloei

Vier Fontys-werken op festival GLOW

Een jaar lang hebben ze gewerkt aan hun ‘Trees of Life’: zeven studenten van de Fontys Hogeschool ICT. Vanaf 11 november zijn hun pulserende, interactieve bomen te zien op lichtfestival GLOW in Eindhoven. Ook studenten Engineering en Toegepaste Natuurwetenschappen maakten lichtkunst voor GLOW.

De ‘Trees of Life’ staan in de Dommelstraat, op de hoofdroute van het festival. Twee bomen zijn uitgerust met elk 24 led-strips. Door hun handen naar de stam te brengen, brengen bezoekers een lichtstroom op gang, die als een hartslag door de led-strips stroomt. “Het is alsof je kracht afgeeft aan de boom,” legt student Gido Vervoort uit.

Tot bloei brengen
Ultrasoonsensors op de stam reageren op de nabijheid van handen: het licht gaat steeds feller pulseren. De leds reageren ook op het aantal handen op de sensors. “Bezoekers kunnen met z’n drieën samenwerken, om de boom volledig tot bloei te brengen”, zegt Vervoort.

“Bomen hebben ons nodig, en wij hebben bomen nodig. Dat is het verhaal dat we willen vertellen”, zegt student Stefan Buijs, de projectleider. “Eindhoven is onder grote steden uniek om zijn grote diversiteit aan bomen”, vult Vervoort aan.

'Circle of Life'
De ICT-studenten kregen aan het begin van het tweede studiejaar de opdracht om iets voor GLOW te verzinnen, dat ze aan de projectorganisatie mochten presenteren. Acht groepjes deden dat. Twee werden uitverkoren. De tweede groep ICT'ers maakte onder de naam ‘The Circle of Life’ een installatie met aangelichte zeepbellen, gevuld met rook.

Ook andere Fontys Hogescholen zijn present op het gratis toegankelijke festival, waaraan kunstenaars van over de hele wereld meewerken. Studenten van de Hogeschool Engineering maakten ‘Atmorama’, een arena van kapotte tl-buizen die op mysterieuze wijze weer licht geven. Studenten Toegepaste Natuurwetenschappen maakten de 'GyroGlow': een grote ‘tol’ die de aarde en het universum uitbeeldt via laserstralen en fosforescentie.

Diepgang
Tom Weerts begeleidt de studenten vanuit het festival. “We waren bij deze projecten erg gecharmeerd van de gedachte erachter”, zegt Weerts. “Wij zoeken die diepgang met ons festival: we willen niet zomaar een showtje weggeven. En het maakte voor ons ook duidelijk dat we op deze studenten konden bouwen.”

Gewoon heel tof
De groep van Vervoort en Buijs heeft bijna het hele tweede studiejaar aan het project gewerkt. In theorie drie dagen per week, maar in de praktijk liep dat wel op tot vijftig uur. Ze bedachten zelf het concept, zochten sponsoren, overlegden met GLOW en knutselden het werk in elkaar. “De ene dag zit je te photoshoppen, de andere sta je te solderen”, zegt Vervoort. “Herfstvakantie hebben we niet gehad. We wilden gewoon dat het eindresultaat heel goed zou worden. Straks lopen 800.000 mensen langs onze bomen. Dat is heel tof.”

GLOW is van 11 tot en met 18 november te zien in het centrum van Eindhoven. [Marten van de Wier]

Foto's boven: 'Trees of Life'. Foto midden: 'Atmorama'. Foto onder: de studenten achter Trees of Life (van links naar rechts): Imre van Schaijk, Gido Vervoort, Stefan Buijs, Jadey Marin, Simon Lit, Rick van Melis, Casper Somers.