Venlo,
november

Studenten blij met vaccin, maar er is ook veel twijfel

Het coronavaccin is in aantocht. Goed nieuws voor studenten die het afstandsonderwijs meer dan zat zijn. Maar hoe kijken ze zelf aan tegen de vaccinaties? Bron peilde de meningen op de Fontys-campus in Venlo.

Sander“Heel goed dat er op korte termijn vaccins komen, ik ben er erg blij mee”, stelt Sander, student Logistics Management. Hij twijfelt dan ook geen moment als het zo ver is.

Groepsimmuniteit belangrijk
“Ik laat me meteen vaccineren als ik aan de beurt ben. Ik werk in de weekenden voor de GGD, en doe bron- en contactonderzoek en ik weet hoe belangrijk groepsimmuniteit is om dat rotvirus eronder te krijgen.”

Minstens 70 procent van de mensen moet zich laten vaccineren volgens Sander. “Anders komen we nog niet uit deze situatie. Dan blijven er uitbraken komen en dat wil niemand.”

‘Allemaal iets te snel’
Minder zeker is Petek, student International Business. “Het is mij allemaal wat te snel gegaan. Normaal doen ze er jaren over om een Petekgoed vaccin te ontwikkelen en nu is het er in minder dan een jaar. Ik vertrouw het niet helemaal, al snap ik wel de urgentie.”

Petek staat dus niet vooraan in de rij als er gevaccineerd gaat worden. “Mijn tante werkt in het ziekenhuis en die wacht ook liever even af, dat zegt voor mij genoeg. Over een paar jaar, als het bewezen veilig is, dan wil ik zeker wel gevaccineerd worden. Maar nu nog niet.”

‘Vertrouw de regering niet’
Software Engineering- student Svetoslav is heel stellig als hem gevraagd wordt naar het coronavaccin. “Nee! Ik wil zeker geen Svetoslavvaccin tegen corona. Ik vertrouw de regering niet. Misschien over een jaar of vijf, maar eerder zeker niet.”

Ook Lisa, student International Business en haar vriendin Larissa, student Marketing Management, hebben zo hun twijfels. Ze zijn blij dat de vaccins er aan komen, maar staan niet te popelen om bij de eerste ronde meteen de spuit in de arm te krijgen.

Tegenstrijdige berichten
“Je hoort er zulke tegenstrijdige berichten over. Ik ben er nog een beetje huiverig voor”, geeft Lisa aan. “Daarbij krijg je nu allemaal verschillende vaccins van verschillende bedrijven aangeboden. Welke is het beste? Dat is voor een leek niet te beoordelen, dus ik wacht liever nog even.”

Ook Larissa heeft mixed feelings bij de coronavaccins. “Heel goed Larissa (links) en Lisadat ze eraan komen en bepaalde risico’s horen nu eenmaal bij het leven, maar die moet je wel goed afwegen. Ik weet er nu simpelweg nog te weinig vanaf om die afweging goed te kunnen maken. En ik wil niet als testpersoon dienen.”

Derde golf voorkomen
Toch denken de vriendinnen dat als het eenmaal grootschalig wordt uitgerold, ze wel in de rij aansluiten. “Een derde golf moeten we koste wat kost voorkomen”, stelt Lisa. “Dat kunnen we met z’n allen niet meer aan, vrees ik.” [Ivo van der Hoeven]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.