oktober

Studenten besmet met de bof

GGD: geen reden voor paniek

Bij zes Eindhovense studenten is deze week het bof-virus ontdekt. Een deel van de besmette studenten studeert aan Fontys en een deel aan de TU.

Het virus verspreidt zich door besmette vochtdruppeltjes die zich via niezen, praten en handcontact verspreiden. De ziekte begint doorgaans met hoofdpijn en koorts, gevolgd door een zwelling van de speekselklieren bij de kaak en oren. Het duurt ongeveer vijf dagen voordat de ziekte voorbij is.

Dat de bof zo nu en dan uitbreekt onder studenten, is niet zo gek, vertelt arts infectieziektebestrijding Ronald ter Schegget. “In Nederland worden kinderen als ze jong zijn gevaccineerd, in deze regio geldt dat voor 95 procent van alle inwoners. Die bescherming neemt naarmate je ouder wordt af. Studenten hebben veel sociale contacten en feestjes. Dat, in combinatie met een verminderde bescherming, leidt zo af en toe tot uitbraakjes onder studenten”.

De GGD roept studenten vooral op om het te melden als ze symptomen hebben, zodat in kaart kan worden gebracht hoe groot de besmetting is. “De zes besmette studenten die wij nu kennen, hebben natuurlijk ook contact met anderen gehad en kunnen het virus al hebben overgedragen”, vertelt Ter Schegget. “De bof heeft een incubatietijd van twee tot drie weken, het kan dat we dus over een paar weken nog een aantal nieuwe meldingen krijgen.”

Geen blijvende gevolgen
Een beetje waakzaamheid is geboden, maar massaal stressen is onnodig. De ziekte heeft geen blijvende gevolgen. De meest ernstige complicatie is een zaadbalontsteking onder de mannen. Ter Schegget: “Dat is vervelend, maar na een week is dat wel weer weg. Het heeft geen blijvende invloed op bijvoorbeeld vruchtbaarheid, die kans is zeer, zeer klein.”
Tegen de bof is niet zo veel te doen, het virus is al besmettelijk voordat symptomen zichtbaar zijn. Overigens kun je ook de bof krijgen wanneer je al wel ingeënd bent, de symptomen zijn dan alleen een stuk minder heftig. [Eva Witte]