november

Studenten bedenken sociale campagnes voor FC Utrecht

Hoe bind je supporters aan je voetbalclub? Bijvoorbeeld met een stadion vol lichtjes tijdens de lockdown of een handgeschreven kerstkaart. Voor FC Utrecht gingen vierdejaars studenten van de Tilburgse SPECO-opleidingen aan de slag met fan engagement.

Fan engagement is een keuzevak binnen Fontys SPECO Sportcommunicatie in Tilburg. Daarbij gaat het erom fans te binden aan een sportclub, vaak vanwege commerciële doeleinden. Bijvoorbeeld met als doel om meer seizoenkaarten of merchandising te verkopen. Steeds vaker gebeurt dit vanuit maatschappelijk oogpunt. De betaalde voetbalorganisatie FC Utrecht heeft maatschappelijke projecten zelfs in haar DNA geïntegreerd.

Nathan Voet van FC Utrecht geeft een rondleiding door Stadion Galgenwaard. “Ons merk is meer dan alleen voetbal”, vertelt Nathan Voet, oud-SPECO-student en projectcoördinator Stad en Regio voor FC Utrecht. Voet houdt zich onder meer bezig met de campagnes. “We vinden maatschappelijke betrokkenheid minstens zo belangrijk. Daarom willen we onze fans iets extra’s bieden. Onze campagnes draaien altijd om een maatschappelijk thema. Denk bijvoorbeeld aan inclusiviteit, diversiteit en duurzaamheid.”

Stadion vol lichtjes
FC Utrecht heeft al veel campagnes met betrekking tot deze thema’s ingezet en daarbij ook commerciële doelstellingen gerealiseerd. Zo besteedde de voetbalclub tijdens de laatste lockdown in december vorig jaar op bijzondere wijze aandacht aan zijn fans. “Onze supporters baalden behoorlijk dat ze weer niet naar het stadion konden komen om wedstrijden bij te wonen”, vertelt Voet. “Om dit gevoel te verzachten hebben we in het hele stadion elke stoel voorzien van een lichtje, die onze fans symboliseerden. Ook vertelden we voorafgaand aan de wedstrijd hun persoonlijke verhalen. Later die maand stuurden we handgeschreven kerstkaarten aan alle supporters.”

Had de voetbalclub tot voor kort een apart team dat zich bezighield met maatschappelijke betrokkenheid, tegenwoordig wordt van elke medewerker -van directeur en aandeelhouder tot kantoormedewerker- verwacht dat hij de maatschappelijke kernwaarden van de club uitdraagt in zijn werk. Aan de SPECO-studenten de opdracht om een maatschappelijk thema op te pakken en dat te integreren in een campagne.

Mark Brants leidt de presentatie in van Pepijn, Ralph en Niels.Vrouwengelijkheid
SPECO-docenten Mark Brants en Robert Kok gaven de studenten een framework met het door hen ontwikkelde Fan Communication Model waar maatschappelijke output deel van uitmaakt. Volgens Kok wisten de studenten issues als armoede, eenzaamheid, racisme en overgewicht op een creatieve wijze in hun campagnes te verwerken. Pepijn van der Hulst maakte deel uit van een van de tien groepen die hun strategie vorige week live in Stadion Galgenwaard aan FC Utrecht mocht presenteren.

Gelijkheid, dat is het thema waarover hij en medestudenten Ralph Simons en Niels Klomp zich hebben gebogen. Aanleiding is de terugkeer van het vrouwenvoetbal binnen de betaalde voetbalclub. “Vrouwen blijven in het betaalde voetbal nog behoorlijk achter bij de mannen, qua inkomen en qua imago. Daar willen we met onze campagne verandering in brengen”, aldus Pepijn.

Pepijn van der Hulst SPECO studentZijn groep bedacht onder meer een halftimeshow, waarbij tijdens de rust van de eerste wedstrijd van het nieuwe vrouwenelftal in februari tegen Heerenveen, een film wordt vertoond. Daarin laat een van de mannelijke sterspelers zijn dochter aan het publiek zien als potentiële nieuwe clubbelofte. Daarnaast hebben de studenten de tickets voor deze wedstrijd voor iedereen gratis gemaakt.

De Twaalfde Vrouw
Volgens Pepijn heeft het vrouwenvoetbal nauwelijks supporters als ze een wedstrijd spelen, tenzij het om Ajax of Feijenoord gaat. “Op deze manier willen we bereiken dat zoveel mogelijk supporters gaan kijken en een band opbouwen met het nieuwe vrouwenelftal.” De studenten hebben hun fanstrategie tot De Twaalfde Vrouw gedoopt, naar de twaalfde man, een verwijzing naar het publiek dat hun ploeg aanmoedigt.

Volgens opdrachtgever Nathan Voet had elke presentatie wel een element waarover FC Utrecht enthousiast is. Het kan dus zomaar gebeuren dat de studenten hun ideeën terugzien in een van de komende campagnes van de voetbalclub.  [Marieke Verbiesen]