Tilburg,
maart

Studente helpt gevluchte moeders en kinderen op Lesbos

Je vakantie opgeven om vrijwilligerswerk te doen op Lesbos. Rockacademie-studente Sanna Kroon gaat ervoor. Om geld in te zamelen voor het goede doel verzorgt ze op donderdag 16 maart een benefietconcert bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK). “Elke euro telt.”

Sanna zamelt geld in voor Because We Carry, een community die zich onder meer in Lesbos inzet om gevluchte moeders en hun kinderen op te vangen en te ondersteunen. “Ik zag elke week op Instagram voorbijkomen dat zij hulp nodig hadden en dit soort vrijwilligerswerk wilde ik al heel lang doen. Maar voordat je daarheen gaat, is het logisch om geld in te zamelen. Na wat tips vanuit Because We Carry hoe ik dit het beste kon aanpakken, ben ik meteen aan de slag gegaan.”

Sanna zit in haar derde jaar op de Rockacademie en wordt dagelijks, zo beschrijft ze het zelf, omringd door creatieve breinen. “Al vrij snel werd duidelijk dat een benefietconcert mijn manier van geld inzamelen zou worden, samen met artiesten vanuit de opleiding die zich ook hard willen maken voor het goede doel. Met muziek kun je namelijk heel veel, waaronder mensen helpen.”

De poster van het benefietconcertDrang om te helpen
Die drang om te helpen heeft de studente al zowat haar hele leven. “Wanneer er iets gebeurt in de wereld voel ik een grote drang om de getroffen mensen te helpen. Nu kan ik dat eindelijk waarmaken, mede dankzij de hulp van drie bands en andere artistieke studenten.”

Tijdens het concert zijn er namelijk ook verschillende kunstwerken te koop die gedoneerd zijn door de makers. “Zo bieden we niet alleen een promotieplek voor vormgevers, maar kunnen we nog meer geld ophalen voor Because we Carry.”

Extra set handen
In de meivakantie vertrekt Sanna naar Lesbos om te werken voor de organisatie die sinds 2015 gevluchte zwangere vrouwen, moeders en kinderen opvangt. “Ze hebben daar drie programma’s opgebouwd zoals een moestuin, warenhuis en voorlichtingen over zwangerschap en bevalling. Ik ga binnen die programma’s aan het werk en wordt ingezet waar nodig als een soort extra set handen, die ze daar maar al te goed kunnen gebruiken.”

Sanna KroonOp de vraag of de studente een bepaald bedrag op wil halen met het concert, is ze heel duidelijk. “Ik hoop minimaal 500 euro in te zamelen. Er zijn ook mensen die aangegeven hebben niet te kunnen komen, maar wel graag willen doneren. Die mogelijkheid is er natuurlijk ook, want elke euro telt.”

Kaartje reserveren
Inmiddels staat de teller voor het concert op 45 reserveringen, die online gemaakt kunnen worden. Het entreebedrag van 6,50 euro wordt geïnd aan de deur. “45 is een mooi getal, maar in de muziekzaal van de FHK passen zeker 150 man. Er zijn dus nog genoeg kaarten. Daarnaast geldt het principe van ‘bring your own booze’, een goede reden dus om samen met vrienden en familie te genieten van een muzikale avond en bij te dragen aan dit goede doel. Wat daarbij de uiteindelijke opbrengst is, zien we dan wel. Ik ben in ieder geval overal blij mee.” [Noëlle van den Berg]

Boilerplate

Het benefietconcert voor Because we Carry vindt donderdagavond 16 maart plaats bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Muziekzaal A0.16. Kaarten zijn te reserveren via deze site en kosten 6,50 euro per stuk.  De deuren openen om 17.30 uur en het concert begint om 18.00 uur met optredens van David, Lance Priester en Nore.

Maryam
March
Wat ontzettend goed van je Sanna! Veel succes!