maart
2023

Tijmen steunt met webshop actie voor schone oceanen

Rijk wordt hij er niet van, maar van het geld dát hij verdient met zijn eigen bedrijfje, gaat een deel naar het goede doel. “Om oceanen te behouden”, zegt communicatiestudent Tijmen Roegies.

Ondernemen zit in het bloed van Tijmen. De drang om ermee te beginnen was er altijd al en vorig jaar werd dan eindelijk de sprong in het diepe gemaakt. “In juni ben ik Venoza Jewelry gestart, een webshop met armbanden voor mannen”, vertelt Tijmen.

TijmenDe student krijgt dankzij zijn opleiding veel informatie over het starten van een eigen onderneming, maar vindt dat hij pas écht leert door te doen. “Ik leer het beste door vallen en opstaan. Op de harde manier, en daarom vind ik het belangrijk om de dingen die ik op school leer, in de praktijk te brengen.”

Bali
Vandaar ook het idee om een bedrijf te starten. Het maakte Tijmen niet zoveel uit wat het was, als hij er maar plezier in had. Hij kwam op het idee van de armbanden en zette lijntjes uit. Een webshop werd gemaakt, de armbandjes werden vanuit Bali besteld en een naam werd bedacht.

“Ik wilde het Italiaans laten klinken, lekker zomers, en vond Venoza wel passend. Het was niet per se een logische keuze, het bekt gewoon lekker.” Tijmen investeerde zo’n 2.000 euro en heel veel vrije tijd. Die heeft hij vooralsnog nog niet terugverdiend.

“Ik verkoop niet heel veel armbanden. Ongeveer drie per week, vooral aan bekenden. Er zijn ook buitenlanders die via mijn webshop bestellen, maar die zijn op twee handen te tellen. Gelukkig is het niet mijn hoofddoel om er een vol salaris uit te halen. Ik doe het vooral omdat ik ervan wil leren.”

Venoza JewelryTijmen verdient het grootste deel van zijn inkomen door in de horeca te werken. “Maar daar ga ik binnenkort mee stoppen.” Hij krijgt een baantje bij een sportschool in Veghel, waar hij in zijn vrije tijd vijf keer per week te vinden is. “Verder bouw ik ook websites voor anderen. Dat verdient een stuk beter dan de webshop, dus wat dat betreft zou ik daar meer op in moeten zetten. Maar nogmaals: het gaat me niet om het geld. Als ik ooit 1.000 euro per maand kan verdienen met mijn webshop, ben ik meer dan tevreden."

Team Sea
Van de paar tientjes die Tijmen via Venoza Jewelry binnenkrijgt, wordt er ook nog eens een deel gedoneerd. Tien procent per bestelling gaat naar Team Sea, een internationale inzamelingsactie voor het behoud van oceanen. “Ik ken het concept al een paar jaar en ontdekte het omdat Elon Musk ooit een torenhoog bedrag doneerde", zegt Tijmen.

De communicatiestudent wist nog voor de start van zijn webshop dat hij er een goed doel aan wilde koppelen. “Ik heb altijd veel gedoneerd. Team Sea vond ik een mooi doel omdat ze troep uit de oceaan halen. Van elke euro die wordt gedoneerd, halen ze een pond afval uit de zee. Mijn klanten zijn daar medeverantwoordelijk voor. Dat vind ik gaaf.” [Karen Luiken]

Richard Voddé
2023
Echt goed bezig, Tijmen! Voor het eerst overweeg ik nu ook een armbandje te gaan dragen door jouw initiatief! Je eigen koers varen en dan ook nog een goed doel er mee helpen!