Tilburg,
2021

Student voelt zich gehoord na belletje met het werkveld

Een oud succesnummer is onlangs door een docent van Fontys Academy for Creative Industries (ACI) nieuw leven ingeblazen: studenten mogen bellen met mensen uit het werkveld, maar moeten wel minstens 15 minuten aan de telefoon blijven.

Het project 15 minutes was 'een cadeautje voor de studenten’, vindt docent Piet van Beurden van de opleiding Communicatie – International Event, Music & Entertainment Studies (CO-IEMES). Ze konden zomaar een bekende cabaretier aan de lijn krijgen, of een redacteur van RTL.

Mede door corona
Acht jaar geleden was er vanuit de opleiding voor het laatst de mogelijkheid te bellen en netwerken met mensen in het werkveld. Dit jaar – mede door corona – vond Van Beurden het tijd die draad weer op te pakken.

Piet van Beurden“Ik merkte dat ik iets voor de studenten wilde doen in coronatijd”, vertelt de docent copy, concept en communicatie. “Het project 15 minutes was jaren geleden erg waardevol tijdens het extra vak Creativity Quotient.” Toen dat geschrapt werd, kwam ook het project niet meer terug. “Heel jammer, want studenten voelen zich echt gehoord en maken tegelijk contact met het werkveld.”

Logistieke oefening
De docent deed een oproep aan professionele coaches en hoopte er een paar te krijgen. Het werden er 192, waardoor besloten werd dit voor alle eerstejaars te organiseren. “Toentertijd deed ik dit project voor 20 studenten, dit jaar voor 200. Dat was wel een logistieke oefening.”

De studenten zelf wisten niet precies wie ze aan de lijn zouden krijgen. Aan de professionals was gevraagd drie steekwoorden op papier te zetten en een korte introductie. Aan de hand van die antwoorden mochten de studenten zelf hun professional kiezen.

Inspirerende gesprekken
“Daar kwamen mooie gesprekken en bijzondere resultaten uit”, aldus Van Beurden. Er meldde zich onder anderen een uitsmijter die hier naartoe is gekomen als vluchteling en een eigen bedrijf is gestart. “Het is zoiets moois: deze mensen willen studenten inspireren.”

Het langste gesprek dat is gevoerd, duurde anderhalf uur.Zo heeft een studente nu via-via een ingang gekregen om bij magazine Vogue op stagegesprek te komen. Een oud-studente die in Zuid-Korea woont, werd bij toeval gekoppeld aan iemand die geïnteresseerd is in een internationale stage. En een andere studente, met een wantrouwen voor psychologen, werd zonder opzet gekoppeld aan een psycholoog, waardoor ze alsnog vertrouwen heeft gekregen en binnenkort een traject in gaat.

Bel-angst overwinnen
Studenten kunnen op deze manier ook over hun bel-angst komen. Hun minimale commitment is 15 minuten, maar ze mogen ook langer aan de lijn blijven hangen. “Het langste gesprek dat is gevoerd, duurde anderhalf uur. Daar was zo'n klik dat ze maar bleven praten.”

De ACI-docent wil dit project nog een keer doen, het liefst voor de zomervakantie. “We willen dit de tweedejaars en derdejaars ook aanbieden en zijn al bezig met coaches te verzamelen.” Aanmelden als professional kan nu al.

Van Beurden vond het wel spannend om dit project weer op te starten. “Het was veel meer werk dan ik had ingeschat. Ik doe af en toe dingen die veel extra tijd en kruim kosten. Maar dit was zo mooi, ik kon dit echt niet laten liggen.” [Jacky Eickes]

Catalijn van Wissen
Dag Piet,

Wat een mooi project! Hier werk ik graag aan mee. Ik ben therapeut bij een ggz en daarnaast ben ik fotograaf, een uit de hand gelopen hobby.

Guusje Slagter
2023
Hee Piet! Dat is lang geleden! Ik heb de brief van jullie nog steeds en lees hem nog ieder jaar om even weer herinnerd te worden aan mijn stuiterbal energie. Inmiddels is deze stuiterbal kunstenaar en ben ik meer aan het rollen dan aan het stuiteren. Als ze/jullie naar Bathmen willen komen (is vlakbij Deventer) dan zijn jullie meer dan welkom! Maken we er een mooie dag van. Daarnaast mag je me ook bellen, maar ik stuur mijn nummer even privé naar je! Wie weet tot snel!
Esther Leenders
Hoi Piet,
Ik werk graag mee aan dit mooie initiatief, met mijn achtergrond als maker, kunsteducator en gecertificeerd coach. Grt.Esther
Petra Born
2023
Ik wil wel aan die 15 minuten meedoen.
0620511630
Ineke Smits
2022
Als coach vond ik het heel bijzonder dat 'mijn' student al heel snel zeer persoonlijke zaken met mij deelde. De telefoon leent zich daar ook heel goed voor door de betrekkelijke anonimiteit, omdat je elkaar immers niet ziet. Ik denk nog regelmatig terug aan dat gesprek, en ik was erg onder de indruk van de veerkracht en het doorzettingsvermogen van die student. Dus behalve (hopelijk) wat kunnen geven, heb ik zelf ook veel gekregen.
Lin de Laat
2022
Hoi Piet. Ik weet nietvof ik binnen de doelgroep val, maar ik ben muziekcoach voor 0 tot 7 jarigen vanuit mijn bedrijf Mackje. Ik doe nog 1 jaar een project in Mierlo. Als je iets aan mij hebt hoir ik het wel. Gr. Lin
Carlijn Aalbers
July
2021
Ook vanuit de coaches was het erg leuk om met de studenten te bellen. De gesprekken werden zeer positief ervaren door de studenten. Ik herken helemaal wat in het artikel is beschreven aan feedback, het is zeker voor herhaling vatbaar!
Jolanda Horsten
July
2021
Dankzij dit fantastische initiatief van mijn collega Piet van Beurden hadden studenten een fantastische ervaring. Ik stond er met mijn neus bovenop - als hun coach - en heb gezien hoe waardevol dit is geweest. Veel werk, maar dubbel en dwars waard. En volgend jaar help ik je graag, Piet. Het is zeker voor herhaling vatbaar!