februari

Student met beperking loopt gemeentetoelage vaak mis

Ook verschil: lagere bedragen in Tilburg en Eindhoven

Wie studeert en een functiebeperking heeft, kan in veel gevallen een ‘individuele studietoeslage’ van de gemeente krijgen. Maar dat is onder de doelgroep niet goed bekend. Bovendien zitten er enorme verschillen tussen de hoogte van de toeslagen. CNV Jongeren en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) roepen gemeenten op dit beter te regelen.

Bestuurslid van de LSVb Joyce van der Wegen: “Slechts 7 procent van de studenten met een functiebeperking maakt gebruik van de toeslag waar ze recht op hebben. Dat is schokkend. Juist zij hebben financiële steun hard nodig. Ze hebben vaak meer moeite bij het vinden van een bijbaan. Bovendien vergt studeren en werken bij hen meer inspanning.”

Verschillen tussen steden
Er zijn ook grote verschillen in de toelagen tussen de gemeenten. Bij de Fontys-steden Eindhoven en Tilburg krijgen studenten met een beperking tot hun 23ste ongeveer honderd euro per maand. Ter vergelijking: woon je in Amsterdam, dan krijg je vanaf je achttiende 213 euro en dat loopt per jaar op tot 354 euro. Of je ervoor in aanmerking komt is in alle gevallen afhankelijk van andere inkomsten en eigen vermogen.

Minimumtoeslag
De vakbonden pleiten in een brief naar de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) voor een minimumtoeslag van 282 euro voor elke student met een functiebeperking. Dit bedrag is 25 procent van het gemiddelde minimumloon. Daarnaast willen ze dat gemeenten studenten beter informeren over de toeslag. Ook moet de aanvraagprocedure simpeler worden. [Petra Merkx]