juli

Student levert bijzondere bijdrage aan peperdure sportbolide

Afstuderen met een 8 is natuurlijk al een heel mooi gegeven. Maar dat je afstudeerproject ook nog eens deel uitmaakt van een Spykerauto waarvan er maar één ter wereld is, is helemaal bijzonder. Vierdejaars Automotive Engineering student Julian van Heel kreeg het voor elkaar.

Dinsdag stond er op de Automotive Campus een razendsnelle bolide te schitteren in de zon. De auto heeft dezelfde waarde als een meer dan prima woonhuis, maar die vergelijking werd door de vele voorbijgangers niet gemaakt. Zij liepen in bewondering rondjes om de auto, waar Julian alleen maar trots op kan zijn. “Gaaf toch dat ik deel uit heb mogen maken van dit ontwerp.”

En dat heeft de vierdejaarsstudent zeker. De afgelopen maanden liep hij stage bij Jasper, die beter bekendstaat als SpykerEnthusiast en meer dan vijftien sportwagens van de voormalige autofabrikant Spyker in zijn bezit heeft. “Ik solliciteerde eigenlijk op een andere functie, maar Jasper had het idee dat ik iets met mijn handen moest doen. Zodoende dat ik bij dit project betrokken werd.”

Iconische stijl
Wat dat project precies inhoudt? De verlichting van de Spyker B6 Venator coupé vanaf het prille begin ontwerpen. Julian haalde zijn inspiratie uit eerdere ontwerpen van Spyker. “Daarin zag ik dat Spyker altijd twee ronde verlichtingsdelen in koplampen heeft zitten en gebruikmaakt van een zogenaamd driehoekje om de koplampsproeier in uit te laten komen. Die heb ik samen met een ledstrip gecombineerd in een nieuw ontwerp, dat goed past bij de iconische stijl van Spyker.”

De B6 Venator is de enige ter wereld, maar rijdt nog niet. “De motor wordt gereviseerd, mijn koplampen worden toegevoegd en de binnenbekleding moet nog worden aangebracht. Maar dan is de auto een heel stuk af”, aldus Julian.

Anders dan andere afstudeerprojecten
De student sloot zijn afstudeerproject na een succesvolle presentatie af met een 8. “Het was een project dat compleet anders was dan alle andere afstudeeropdrachten, dus het was nog maar de vraag of school dat zou waarderen.”

Daar hoefde Julian zich achteraf gezien geen zorgen over te maken, verklaart docent Marc Mussaeus. “De meeste studenten studeren af op een klein techniekonderdeel dat in een auto verstopt zit. Maar Julian is zover ik weet de eerste student die een bijdrage heeft geleverd aan een ontwerp dat meteen te zien is.”

Julian scoorde ook nog eens met de tentoonstelling van de sportbolide. “De meeste studenten laten een demo of een stukje hardware zien, maar Julian nam gewoon de hele auto mee. En dat deze op ons terrein te bewonderen was, was toch ook wel echt bijzonder.” [Noëlle van den Berg]

Hans Smaal
July
Proficiat, je hebt de spyker op z'n kop geslagen ...eh... geslaagd gemaakt!
Tonnis Wieringa
July
Fantastisch Julian, groot compliment, je bent een topper !
Ella Hueting
Wat fantastisch Julian. Gefeliciteerd!’