september

Student in financiële nood grijpt mis bij voedselbanken

Het leven wordt duurder en studenten krijgen het financieel steeds zwaarder. Maar aankloppen voor hulp bij voedselbanken kan niet. “We maken alleen uitzonderingen voor studenten die kinderen hebben.”

Voedselbanken Nederland is duidelijk: iedereen die zich aanmeldt voor een voedselpakket, wordt in principe voor een periode van ten minste een maand geholpen met voedsel. Daarbij vallen studenten echter buiten de boot. Volgens Joram van Velzen, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), een schrijnend gegeven.

“We horen bij LSVb steeds vaker dat studenten niet meer kunnen rondkomen van hun studiefinanciering en bijbaan. Wanneer je je boodschappen simpelweg niet meer kunt betalen, heb je ondersteuning nodig. En het feit dat je dit niet kunt krijgen bij voedselbanken omdat je ingeschreven staat bij een opleiding, moet daar niets mee te maken hebben.”

Niet meer te behappen
Toch is dat volgens Els Lokven van de Tilburgse Voedselbank een stuk lastiger dan gedacht. “Door de huidige inflatie en energieprijzen kunnen we het grote aantal klanten bij onze voedselbank nu al niet meer behappen. Als hier ook nog studenten bij komen, is het voor ons onmogelijk om iedereen van een degelijk pakket te voorzien.”

De voorzitter van Voedselbank Eindhoven, Rob Baken, sluit zich daarbij aan. “Ook wij accepteren geen studenten als cliënten, omdat we van mening zijn dat studenten altijd nog aanvullende studiefinanciering kunnen aanvragen en zo alsnog vooruit kunnen. Tot nog toe hebben er dan ook geen studenten bij ons aangeklopt.”

Niks betekenen
Ook in Venlo grijpen studenten mis wanneer zij aanspraak willen maken op een voedselpakket. “Ik kan me voorstellen dat studenten het momenteel moeilijk hebben, maar helaas kan de Voedselbank niks voor hen betekenen. Zij kunnen echter wel terecht bij DUO en zorgtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst”, laat een intakemedewerkster weten.

Jezelf als student dieper in de financiële nesten werken om je boodschappen te kunnen blijven betalen, is volgens de LSVb-voorzitter precies waar het misgaat. “Eten is een basisbehoefte en zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Om dan maar te zeggen dat voedselbanken beter voorrang kunnen geven aan anderen omdat studenten makkelijker kunnen lenen, is allesbehalve juist.”

Uitzonderingen
Lokven snapt de reactie vanuit het LSVb, maar geeft aan dat de Tilburgse Voedselbank dit beleid al jaren hanteert. “We maken alleen uitzonderingen voor studenten die kinderen hebben. Andere studenten moeten helaas zelf voor hun inkomen zorgen. Je kunt natuurlijk altijd een mailtje naar onze directeur sturen, maar die zal hoogstwaarschijnlijk met hetzelfde antwoord komen.”

Of de voedselbanken hun beleid omtrent studenten gaan aanpassen, is ook nog maar de vraag. “We hopen natuurlijk dat dat niet nodig is, maar wie weet wat de toekomst ons brengt. Voorlopig verandert er helaas niets.” [Noëlle van den Berg]