Tilburg,
14
juni
2018
|
16:08
Europe/Amsterdam

Student Bram van Beek stort zich op WK

'Je ziet mooie voorbeelden van businessmodellen achter zo’n toernooi'

Terwijl half Nederland langzaamaan in de vakantiemodus glijdt, breken voor Bram van Beek zeer drukke weken aan. Deze donderdag start het WK voetbal en de Fontys-student Sport, Economie en Communicatie (SPECO) vult hierover een WK-website. Ook al doen ‘we’ niet mee in Rusland, Bram wil zoveel mogelijk nieuws en achtergronden over dit evenement brengen.

door Tim Durlinger
De 21-jarige inwoner van Valkenswaard rondt daarnaast deze maand nog zijn stage af bij de media-afdeling van Ajax. Het is momenteel dus alles voetbal wat de klok slaat bij de derdejaars student sportcommunicatie “Ook al doet Nederland niet mee aan het WK, ik vind het leuk om er zoveel mogelijk van mee te krijgen. Ik ga nu bijvoorbeeld voorbeschouwingen van wedstrijden schrijven. Veel duels volg ik op tv, het nieuws met name op andere sites en sociale media.”

De WK-website is weliswaar door iemand anders opgezet, maar Bram verwacht er tientallen artikelen voor te gaan schrijven. Dat deed hij eerder voor een site over het EK-voetbal in 2016. “We zullen ons ditmaal niet op alle wedstrijden kunnen richten, want het zijn er wel heel veel (64, red.). Maar zeker wel op alle ‘grote’ duels en die in de knock-outfase, met achtergronden van de hoofdrolspelers.”

Met oud-international Rafael van der Vaart, tijdens dit WK analist bij de NOS.Businessmodellen
Deze grote sportevenementen zijn ook een dankbaar onderwerp tijdens de colleges van SPECO, in Tilburg, weet Bram. Daar proberen ze volgens hem altijd in te spelen op de actualiteit: “Ook tijdens dit WK zullen er weer veel voorbeelden worden gegeven van de businessmodellen achter zo’n toernooi.”

Want het betekent voor Nederlandse ondernemingen nogal wat, nu ‘Oranje’ zich niet heeft weten te kwalificeren. “Kijk alleen maar eens naar de supermarkten en alle acties die ze nu niet kunnen doen. Die lopen een flinke extra omzet mis.” Om nog maar te zwijgen van de verkoop van televisies bij zaken als MediaMarkt. Bram herinnert zich dat er vier jaar geleden, toen Nederland derde werd op het WK, zelfs tijdens dat toernooi nog kortingsacties werden gelanceerd op basis van het aantal gescoorde doelpunten.

Wereldtoneel
Als toekomstig sportcommunicatiespecialist focust de SPECO-student zich deze weken ‘op opvallende zaken en spelers die tevoorschijn komen op zo’n wereldtoneel’. “Op elk groot toernooi gebeuren dingen die niemand van tevoren zag aankomen. Nu is dat zelfs al vóór het WK gebeurd: de bondscoach van Spanje is net ontslagen. Dat zijn mooie onderwerpen voor artikelen en achtergrondverhalen. Het zijn de momenten waarop je mensen naar je website kunt trekken.”