Eindhoven,
22
oktober
2019
|
12:19
Europe/Amsterdam

Stress van Fontys Vitaal

Je mag jezelf in de 21e eeuw eigenlijk geen werkgever meer noemen wanneer je geen aandacht hebt voor het welzijn van je medewerkers. In veel organisaties heb je daarom Chief Happiness Officers. Dat klinkt als een hele geinige baan, al heb ik geen idee wat CHO’s doen. CHO’s passen in een groter plaatje en de focus op welzijn is onderdeel van een maatschappij-brede trend.

Waar anderen een Chief Happiness Officer hebben, hebben wij Fontys Vitaal. Zij organiseren schijnbaar van alles, van yoga tot brainbreak en van een inspiratiesessie over werkstress tot schaatsen. In doen en laten vrees ik dat ik erg tot de doelgroep van Fontys Vitaal behoor. Ik werk veel te veel en sport veel te weinig, en zit het liefst uren achtereen opgesloten in een stille ruimte met stapels wetenschappelijke artikelen en mijn laptop.

Laten we zeggen dat mijn voorkeurgedrag niet bepaald als vitaal gedrag gekarakteriseerd kan worden. Vitaal gedrag kost moeite, daar moet een mens als ik toe aangezet worden. En daar zit nu de bottleneck.

Fontys Vitaal is namelijk bizar vroeg uit de veren. Het vitaal-nieuwsbericht komt bij mij standaard een paar minuten over zes in de mailbox. Zes uur in de morgen wel te verstaan. Daar vind ik dus niets vitaals aan. Dat je van Fontys Vitaal eigenlijk om zes uur in de morgen al met Fontys bezig moet zijn, en met je werkstress en dat je daar echt iets aan moet doen. Nou, daar krijg ik dus stress van.

Eén van de grote krachten achter werkstress is het altijd ‘aan’ moeten staan. Om die reden hebben veel bedrijven de mailinstellingen al dusdanig ingesteld dat buiten kantooruren geen mails over en weer kunnen worden verzonden. Onlangs was dit zelfs het onderwerp van gesprek bij de vorming van de CAO voor de gehandicaptenzorg. Ondanks dat ik zelf vooral ’s avonds mijn mailbox probeer weg te werken, vind ik dit wel een mooie gedachte. Zeker een om over na te denken, en al helemaal door de automatische mailcomputer van Fontys Vitaal.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Tim van der Stam
25
October
2019
Grappig, stress en stress beleving is voor iedereen dus anders. Hoe een automatisch gestuurde mail
jouw stress niveau kan verhogen! De gedachten dat er (al) een mail is ontvangen geven het stressniveau een boost.
Geweldig toch, dan heb je geen wekker meer nodig, je koffie kan later of helemaal overgeslagen worden. Timesaving zeg ik.
Worden de mails ‘s-avonds ineens niet meer als onbeantwoord teruggevonden en kan de aandacht daardoor voor iets anders gebruikt worden.
ik zeg Fontys Vitaal, graag meer van dit
Lucienne
25
October
2019
Grappig, ik vind 6 uur een prima tijd om iets te gaan doen. Voor mij gaan de meeste Nederlanders juist bizar laat naar bed. ;)