Tilburg,
november

Stormloop op plek waar Duncan leerde zingen

Alsof oud-student Duncan Laurence zaterdag zelf een optreden geeft bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten. FHK verwacht dan een recordaantal van 2200 bezoekers tijdens de open dag van het instituut in Tilburg. En hoewel hij zelf die dag niet komt, is er wel degelijk sprake van een Duncan-effect.

Duncan LaurenceVorig jaar hadden zich ‘maar’ 1518 belangstellenden – FHK noemt ze potentials – aangemeld voor de open dag. Maar sinds alumnus Duncan Laurence op 18 mei het Eurovisie Songfestival won, kreeg met name zijn Tilburgse Rockacademie (onderdeel van FHK) flink wat extra belangstelling.

“Bij Rockacademie zien we een grote groei bij Vocals en Singer-Songwriting. Bij Vocals kunnen we denk ik wel uitgaan van het Duncan Laurence-effect”, aldus FHK-woordvoerster Marielle Hulshoff. Voor de open dag van Rockacademie heeft FHK zelfs extra ruimte geboekt, bij Factorium Podiumkunsten in de stad.

Enorme toename
Bij andere opleidingen is de relatie met Duncan volgens haar niet direct te leggen. Toch is er ook een enorme toename van het aantal aanmeldingen voor de open dag bij Muziek- en Musicaltheater, Docerend Theatermaker, Danseducatie, Muziekeducatie en Circus.

FHK denkt dat de stijging te danken is aan de vernieuwing van de curricula, bijvoorbeeld bij Muziekeducatie en Docerend Theatermaker. “Die hebben we de afgelopen tijd flink gepromoot met bijeenkomsten waarbij we het werkveld betrokken hebben. In deze amateurkunstomgeving werken veel influencers die direct contact hebben met onze potentials”, zegt Hulshoff.

Ook is meer budget vrijgemaakt voor marketingcampagnes. “Per opleiding hebben we beeldmateriaal geschoten waarbij samen met studieleiders goed is nagedacht over waar de opleiding voor staat.” 16 campagnevideo’s zijn het resultaat, vaak met muziek van de studenten zelf. Fontys zelf deed aanvullend een duit in het zakje met de algemene campagne ‘Iets creatiefs’.

Teleurstellen
Alle studies van FHK zijn selectie-opleidingen. Bij FHK is er dan ook het besef dat veel belangstellenden moeten worden teleurgesteld. Hulshoff: “Met name bij de uitvoerende opleidingen. Maar dat is altijd zo geweest; de lat ligt hoog.” Of het een landelijke tendens is dat er interesse is in kunst- en kunstvakdocentopleidingen kan ze nog niet zeggen, omdat die (ook rond deze tijd) hun open dagen nog moeten houden. [Tim Durlinger]